Falšovaná potravina se dá rychle prokázat

Josef Tuček  |  Věda

Metodu používanou při zjišťování nádorů upravili vědci z Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně tak, aby díky ní určili množství rostlinných bílkovin v masných výrobcích.

Zejména do salámů nebo paštik se rostlinné bílkoviny přidávají zcela běžně, protože zlepšují barevnou stálost, pevnost, šťavnatost a vlhkost masného výrobku. Na druhé straně se však tímto způsobem mohou některé potraviny falšovat, protože zákazník nemusí tušit, že neplatí za maso, ale za nadměrné množství náhražky.

„Nejčastěji jsou používány bílkoviny z obilovin a sóji,“ říká Matej Pospiech z Fakulty veterinární hygieny a ekologie. „Rostlinné bílkoviny však mohou mít nepříznivý vliv na zdraví lidí, kteří jsou například alergičtí na lepek.“ Brněnští výzkumníci využívají imunohistochemický postup známý z medicíny, při němž se do vzorku přidají specifické protilátky, které reagují s každou bílkovinou odlišně.

Díky tomu se ve vzorku potraviny okamžitě rozpoznají přítomné bílkoviny či jen jejich alergenní části, a je tedy možné určit, kolik je v nich opravdu masa a kolik rostlinných doplňků. „Navrhujeme ministerstvu zemědělství, aby naše fakulta nové metody využívala k namátkovým kontrolám masných výrobků s deklarovanou vyšší kvalitou,“ říká děkan fakulty Ladislav Steinhauser.

Podle něj by takto bylo možné ověřovat například potraviny označené značkou kvality Klasa. „Naše vyšetření masných výrobků z běžné obchodní sítě naznačují, že stále dochází k porušování české legislativy, která omezuje použití rostlinných bílkovin například ve vybraných trvanlivých salámech a lepších druzích šunky,“ dodává Matej Pospiech.

Zdroj: E15