Facebook ví, co máte rádi

Petr Kočí  |  Počítače
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

„Říká se, že až přijdete do nebe, potkáte tam všechny své kamarády a všechno bude přesně tak, jak si přejete. Pojďme vytvořit takový svět!“ Troufalou výzvou skončil ve středu v San Francisku svou řeč k tisícovce programátorů zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Pětadvacetiletý zakladatel Facebooku představil ambiciózní plán, jak nově propojit světovou síť, z každé webové stránky udělat stránku facebookovou a sesadit Google z trůnu krále online reklamy. (Zatím vydělává na jednom uživateli ročně 18 dolarů a Facebook jen tři.)

CNN podle přátel

Facebook, který má již více než 400 milionů členů, se víc otevře okolnímu světu a obohatí internet o dosud nevídané funkce: tvůrci webů získají lepší přístup k datům o uživatelích a budou jim tak moci nabízet obsah na míru. Aniž by se musel znovu složitě přihlašovat, vidí člen Facebooku už dnes například na webu zpravodajské televize CNN automaticky články, které zaujaly jeho „přátele“ včetně jejich fotografií a komentářů. Stejně to funguje se zbožím v internetových obchodech.

Hlavní z novinek ohlášených minulý týden jsou rozšířené možnosti tlačítka „Like“, v české verzi „To se mi líbí“, kterým členové Facebooku označují fotky, zprávy, odkazy a jakékoli jiné kousky informací, jež jim jejich známí prostřednictvím sociální sítě servírují. Od minulé středy si může toto tlačítko zdarma a velmi snadno přidat ke svému obsahu kterýkoli server. Za pár minut to zvládne i laik.

Miliarda za den

Jediným kliknutím se pak může komukoli „líbit“ článek, záznam v katalogu restaurací, film, auto, hudební album, cokoli… Čtenář, který virtuální knoflík zmáčkne, upozorní na příslušný objekt síť svých známých a zároveň s ním naváže trvalý vztah. Záznam o něm zůstane uložen na serveru Facebooku. Odkaz na zdrojovou stránku se objeví na „zdi“ uživatele i v jeho profilu a přivede provozovateli nové návštěvníky.

Zuckerbergovi lidé odhadli, že hned během prvního dne se takových tlačítek na webu objevila miliarda – předem se totiž dohodl na spolupráci se sedmdesáti velkými weby jako cnn.com, filmovou databází imdb.com či hudebním serverem pandora.com.

Like marketing

Pro marketéry je podstatná zpráva, že už nemusejí vedle vlastních webových stránek zakládat ještě fanouškovskou stránku na Facebooku, jak se v poslední době stalo zvykem. Stačí přidat tlačítko Like a další prvky, které Facebook od středy nabízí, na existující web a získají stejné funkce a možnosti, jaké dosud nabízela pouze separátní fan page.

Vedle sítě složené ze stránek provázaných hypertextovými odkazy, na nichž svůj byznys založil Google, tak na webu vzniká nová, méně zřetelná vrstva: gigantická databáze informací o lidech a jejich vztazích k jiným lidem, myšlenkám, značkám, médiím, místům, věcem. Její marketingový potenciál není nutné zdůrazňovat.

„Stavíme nový web, který bude od základů sociální. Bude pracovat s vaší skutečnou identitou a kamarády,“ prohlásil Zuckerberg. „Naše online identita už od teď není definována jen tím, co děláme na Facebooku, ale tím, co děláme na celém internetu,“ doplnil jeho zástupce Bret Taylor. Uživatelů Facebooku přibývá stále rychleji, prodlužuje se i průměrný čas, který na něm tráví.

Prodej reklamy na modrobílé sociální síti je však stále v plenkách: letos chce utržit jednu miliardu dolarů. S novými funkcemi a poznatky o uživatelích, jež díky nim získá, by Facebook mohl záhy spustit reklamní síť ještě větší a účinnější, než je ta, na níž Google loni vydělal 22 miliard.

Zdroj: Strategie

Nejčtenější