Elektronické oči

Milan Jirouš  |  Auta
Některé vozy umějí řidiče zvukově či vibracemi upozornit že vyjíždí z pruhu, aniž by dal světelné znamení. Lexus LS dokonce dokáže změnit směr jízdy, aby z pruhu nevyjel.

Ne, nebudeme se bavit o posledních vymoženostech lékařské vědy. Řeč bude naopak o technologiích, které mají nutné návštěvě zdravotnického zařízení zabránit. Kromě jiných mezi ně patří i různé radary a kamery, jež automobilu umožňují vidět.

Technický pokrok je v automobilovém průmyslu hodně vidět. Na rozdíl od jiných oblastí se právě s ním setkáváme všichni při každodenním životě. Jednou si všimneme vozu, který při couvání pípá, aby na svůj pohyb vzad upozornil, jindy zase v automobilu zaregistrujeme užitečnou výbavu v podobě parkovacích senzorů. Ty řidiče upozorní, jak daleko je překážka. Jenže to není konec, to je teprve začátek!

Oči vzadu

Krátce po zavedení parkovacích čidel jakožto běžné technologie usnadňující řidičům život za volantem, se dostala ke slovu kamera. Přesněji minikamera. Jsou jí vybavovány například vozy Nissan nebo Lexus. Je umístěna nad zadní registrační značkou a aktivuje se při zařazení zpátečky. Zatímco zpočátku toto řešení umožňovalo jen pohodlný pohled dozadu při couvání, nyní dokáže pomocí linek i předpovědět, kam se vůz při daném otočení kol couváním dostane.

Některé vozy jdou ale ještě dál. Patří mezi ně například luxusní automobily značky Lexus. Třeba vlajková loď LS 460 či její hybridní provedení LS 600h umí díky kamerám a čidlům samočinně změřit prostor pro zaparkování a následně zajet do řady stojících vozů. Řidič jen přidává plyn, volantem si automobil otáčí podle potřeby zcela sám!

Když už je řeč o modelu LS, sluší se říci, že vzadu umístěná kamera a čidla mají více funkcí. Umějí totiž detekovat i nebezpečí nárazu zezadu. V případě, že elektronika vyhodnotí hrozbu střetu jako reálnou, provede několik úkonů pro maximální ochranu cestujících. Dojde k přitažení bezpečnostních pásů a nastavení hlavových opěrek předních sedadel do pohotovostní polohy. To znamená tak, aby bylo riziko poranění při nárazu minimální – opěrka se více přiblíží k hlavě.To vše se děje ve zlomku sekundy.

Kamera umístěná nad zadní registrační značkou zprostředkuje obraz, počítač pak podle natočení
předních kol dokreslí dráhu vozu. Něco jako augmentovaná realita.

Nyní se kamery vidící vzad často objevují na různých konceptech místo běžných vnějších zpětných zrcátek. Zda a kdy se s tímto systémem setkáme u sériově vyráběných vozidel, se zatím můžeme jen dohadovat. Již teď však existují technologie, které upozorní na vůz ve slepém úhlu. Například Volvo S80 má vnější zpětná zrcátka vybavená diodami, které se rozsvítí, když se ve slepém úhlu nachází automobil.

Pozornost je základ

U Volva ještě chvilku zůstaneme. Již zmiňovaný model S80 totiž umí i další zajímavou věc, a to sledovat chování řidiče a z něj vyhodnotit, zda není příliš unavený. Pomocí kamery a čidel je monitorován pohyb automobilu po vozovce včetně jeho odstupů od čar a na to navazujících zásahů řidičových zásahů. Pokud elektronika zjistí, že pozornost osoby za volantem upadá, rozsvítí se na palubní desce symbol šálku a následná výzva k odpočinku.

Také Lexus vybavil svůj model LS systémem, který sleduje pozornost řidiče. Ten jde ještě dál. Infrakamera umístěná na sloupku řízení sleduje polohu řidičovy hlavy a spolupracuje s radarem a kamerou, která sleduje dění před vozem. Díky tomu automobil dokáže upozornit na blížící se překážku, i když se řidič zrovna nedívá.

Pokud se tedy šofér ohlédne za blondýnkou v projíždějícím kabrioletu, a zároveň se objeví překážka v dráze jízdy (jiný vůz, chodec atd.), auto ihned zareaguje. Nejprve se ozve varovný signál, a pokud řidič nezačne jednat, auto začne samo brzdit. Dokonce dokáže v určité rychlosti udělat i úhybný manévr. Přestože ve většině případů srážce neumí zcela zabránit, zmírní její následky razantním snížením rychlosti.

Podobným systémem disponuje i nové Volvo S60, které mělo výstavní premiéru na březnovém ženevském autosalonu. Vůz nejprve akusticky a světelně řidiče upozorní a současně začne brzdit. Pokud řidič nezareaguje, vozidlo následně brzdí intenzivně. Případné srážce tak Volvo S60 dokáže podle výrobce zcela zabránit do rychlosti 35 km/h. Ve vyšší rychlosti zastavit nestihne, ale zmírní následky střetu. Automobil je touto technologií vybaven už v základním provedení.

Kde se vzal radar?

Všechny tyto technologie staví na použití radaru umístěného v přední části vozu, nejčastěji za maskou. První masové nasazení radaru v autech bylo ale spojeno s tempomatem (zařízení na udržování rychlosti) a v této kombinaci se také stále využívá. Takzvaný aktivní tempomat totiž pomocí radaru sleduje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a dokáže snížit rychlost automobilu tak, aby se k tomuto vozu příliš nepřiblížil. Udržuje tedy bezpečnou vzdálenost. Když se toto nasazení radaru osvědčilo, začali inženýři přemýšlet, jak jeho schopnosti využít dál.

Nepřítel mikrospánek

Už s uvedením Citroënu C4 na podzim roku 2004 se dostal do sériově vyráběného vozu systém, který dokáže ohlídat neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu. Systém AFIL francouzského výrobce vozů využívá infračervené diody a snímače schopné rozeznat vodorovné dopravní značení různých barev. Jde tedy o zařízení schopné reagovat jak na běžné bílé čáry, tak třeba na žluté značení používané při různých stavebních úpravách při zúžení či svedení jízdního pruhu.

Skrytá kamera v Opelu Insignia čte dopravní značky a porovnává je s databází. Jede-li vůz rychleji, je na maximální povolenou rychlost v daném úseku upozorněn.

Toto elektronické zařízení dokáže řidiče upozornit vibracemi na té straně sedadla, kterou automobil opouští jízdní pruh, aniž by šofér dal znamení o změně směru jízdy. Vozidlo tak dokáže upozornit na nepozornost i případný mikrospánek. Lexus šel opět dál a u své technicky nabité vlajkové lodi LS má takovéto zařízení také, avšak navíc doplněné o zvukové znamení a asistenci řízení. Když tedy řidič svou chybu sám neopraví, vozidlo pootočí volantem samočinně, a tak zajistí, že se stále pohybuje v jednom jízdním pruhu.

Německý Opel zase ve svém modelu Insignia přišel se systémem schopným rozeznávat dopravní značky. Elektronika pak při aktivaci tohoto zařízení umí řidiče upozornit, že se pohybuje vyšší rychlostí, než je na daném úseku dopravní značkou povoleno. Jednoduše řečeno, speciální kamera (většinou se umisťuje na čelní sklo z druhé strany upevnění vnitřního zpětného zrcátka) zaznamená dopravní značku, kterou porovná se svou databází a vyhodnotí ji. Následně promítne na přístrojový štít symbol značky a upozorní tak na porušení předpisů. Podobný systém je už dnes zcela běžný u sofistikovanějších navigací.

Nejen prvovýroba

Kamery se ale do vozidel dostávají i při dodatečné montáži. Na trhu existuje řada zařízení, které je využívají. Jmenujme jedno méně známé za všechny: jde o kameru umístěnou za maskou vozidla a schopnou nahrávat dění před autem. Systém tak dokáže zaznamenat třeba situaci před srážkou, což může posloužit v případě sporu při následném důkazním řízení.

Zdroj: VTM Science

Nejčtenější