Elektřina z výfuku

Martin Tůma  |  Věda

Náš systém dopravy založený na spalování fosilních paliv je poměrně velmi málo účinný, současné běžné motory dokáží využít pouze pětinu energie, uvolněné při spalování nafty nebo benzínu. Zbytek vypustíme do okolí především v podobě tepla.

Ray Baughman z Nanotech Institutu v Dallasu a jeho tým má políčeno na teplo, unikající z výfuku. Doposud neexistovala efektivní metoda, jak jej přeměnit v něco užitečného, nejlépe elektřinu. Zařízení, které pracuje podobně jako fotovoltaické články, ale s teplem, se jmenuje termočlánek. Je ale výrobně složité, vyžaduje platinu, a navíc má nízkou efektivitu.

Ray Baughman publikoval v posledním čísle časopisu Nano Letters postup, jak vyrobit termočlánek, který je místo platiny založen na uhlíkových nanotrubičkách. Nejenže je levnější, ale má i třikrát vyšší účinnost. Při 90 denním testu prototypu dokázal produkovat 1W energie za zhruba 5 dolarů (cena je včetně nákladu na výrobu zařízení).

To je dobrá zpráva pro výrobce hybridních vozů, protože se jim otevírá cesta, jak zvýšit účinnost použití spalovacího motoru a zároveň dobíjet baterie vozidla. Navíc technologie výroby uhlíkových nanotrubiček se bouřlivě rozvíjí a tak v několika následujících letech může dojít k velmi výraznému poklesu výrobních nákladů.

Kromě výfuku automobilů může tato technologie najít široké uplatnění v komínech elektráren a tepláren. Je otázkou, jestli to jednou nebude cesta, jak vyrábět energii přímo z tepla produkovaného atomovým reaktorem místo dosavadní přeměny tepla na horkou páru a poté skrze využití tlaku páry pro pohon turbíny na elektrickou energii.

Zdroj:
http://www.newscientist.com/…t-pipes.html?…

Nejčtenější