Elektrická kola

Václav Maletínský  |  Technika

Jízda na kole patří k oblíbené odpolední nebo víkendové kratochvíli. S přibývajícím věkem a kilogramy se však zdají kopce prudší než dřív a vytrvalost také není, co bývala. Naštěstí se stále více objevují elektrická kola, jejichž elektromotor usnadní šlapání a pomůže jezdce dostrkat k vytouženému cíli.

Elektrické kolo je na rozdíl od běžného kola vybaveno elektromotorem, akumulátorem a voličem pro nastavení jízdního modu. Motor roztáčí přední nebo zadní kolo, akumulátor mu dodává potřebnou energii (a shromažďuje získanou energii například při jízdě z kopce) a pomocí voliče jezdec vybírá, zda má být elektromotor trvale vypnut či zapnut, jak moc má pomáhat na rovině, při jízdě do kopce nebo zda má brzdit při jízdě z kopce.

Kolo může být vybaveno ovladačem pro regulaci rychlosti jízdy, jednoduchou signalizací stavu baterie pomocí diod či přístrojem s displejem, který často informuje i o rychlosti jízdy. Jednotlivé modely se liší kapacitou baterie, množstvím převodů, způsobem ovládání „plynu“, nosností, dojezdem, velikostí ráfků kol, konstrukcí rámu, brzd a odpružení. Standardní výbavou současných elektrokol by měly být lithiové baterie lišící se kapacitou a napětím.

Nejdůležitějším parametrem při výběru je počet watthodin (Wh). Čím více jich je, tím dál může kolo dojet na jedno nabití. Výkon motoru a informace o akumulátoru jsou důležité, uváděný dojezd v informačních letácích výrobců berte jako hrubý odhad. Dojezd kola záleží na členitosti terénu. Jinou vzdálenost dokážete překonat v Hradci Králové s rovinatým terénem a významně menší počet kilometrů zvládnete v Krušných horách.

Jezdce vážícího 60 kg také doveze kolo na delší vzdálenost než dvojnásobně hmotnějšího kolegu s aerodynamickým, vpřed vyklenutým břichem.

Proč ne spalovací motor?

Možná si říkáte, že je rychlejší nasednout na oplechovanou dvoukolku se spalovacím motorem nebo se pohodlně usadit v automobilu. Máte pravdu. Pokud patříte k milovníkům gaučingu, tedy povalování na polstrované podložce s rukama za hlavou a sledování televize, pak vás moderní elektricky asistované bicykly neosloví ani v případě, že budou mít místo sedadla houpací křeslo a za řídítky asistenta, který je bude ovládat.

Chcete-li se však pohybovat v přírodě a na silnici potichu bez řvoucího motoru a jen s menším přispěním vlastního šlapání, je e-kolo zajímavým řešením. Možná se rozpomenete na klukovské honičky na kolech a na to, jak byly výlety zábavné. Po cyklostezkách se dostanete na místa, kam vás s motorkou nebo automobilem bez porušení předpisů nikdo nepustí.

Možná pomocí šlapání shodíte pár kilogramů a obléknete džíny, které už pět let čekají v nejtemnějším koutě skříně, protože „se srazily v pase“. Pohnutky k nákupu necháme na vás.

Na kole bez řidičáku

Elektrické kolo je výrobek, u nějž podle platných předpisů výkon motoru nesmí překročit 1 kW a konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h. Rychlejší jízda na kole je možná, ale jen bez použití motoru, tj. pouze pomocí šlapání nebo při využití sklonu terénu.

Na elektrickém kole lze jezdit bez řidičského oprávnění, na jezdce se ale samozřejmě vztahují běžná pravidla silničního provozu platná pro cyklisty. Nezapomeňte, že při koupi dopravního prostředku s motorem o vyšším výkonu a s celkovou vyšší konstrukční rychlostí se stáváte majiteli skútru (i kdyby byl opatřen klikovým hřídelem se šlapkami) a na jeho řízení musíte mít patřičné řidičské oprávnění.

Pořizovací a provozní náklady

Nákup elektrického kola zpravidla není levnou záležitostí, ale provoz je výjimečně výhodný. Tuto pravdu si můžete opakovat pokaždé, když studujete ceníky s nabídkou elektrických kol. Mezi levnější modely lze zařadit výrobky s cenou od 10 000–15 000 Kč, střed se pohybuje v rozpětí 25 000–35 000 Kč a v cenové hranici mezi 45 000–90 000 Kč najdete kola na vysoké technické úrovni s velkou odolností proti poškození a dlouhou trvanlivostí.

Není třeba kroutit hlavou a lamentovat, že jsou ceny nadsazené. Stačí pohled do ceníků „obyčejných kol“ bez elektropříslušenství a dostanete se k podobným částkám. Běžné městské modely se vyrovnají levným elektrokolům, pokročilejší stroje pro rekreační závodníky snadno překročí třicetitisícovou hranici a vyznavači horské turistiky, kteří vsadí na odolný a lehký rám, skvělou převodovku a téměř neprorazitelné pneumatiky, také remcají při cenách, které se blíží stotisícové hranici.

Nejlevnější elektrická kola nebudeme hned zatracovat. Své zákazníky najdou častěji než jejich dražší sourozenci a v některých případech jejich potřeby dokonale uspokojí. Pokud si chcete vyjet jen občas, nejste „polykač kilometrů“, který hodlá dennodenně ujet a ušlapat stokilometrovou trasu, pak se pro levnou variantu klidně rozhodněte. Kolo bude těžší, než čekáte, baterie nevydrží tak časté opakované nabíjení, ale občasné krátké výlety jistě zvládnete. Takový bicykl vás zřejmě uspokojí, ale rozhodně nenadchne.

Ve střední cenové hranici můžete najít skládací kola, městské varianty se středními nebo velkými průměry ráfků s velkými koly a kombinace vhodné pro městský a lehký terénní provoz. Výhodou je vyšší životnost baterie a její připravenost dobře zvládnout opakované nabíjení, kvalitnější a lehčí rám, který unese i těžšího jezdce, a kvalitnější elektromotor. Zajímavé modely: skládací Wisper 806 za 30 000 Kč, skládací Gocycle za 38 000 Kč, městské kolo Giant Twist Freedom za 35 000 Kč.

Chystáte-li se spíše na divoké vyjížďky v náročnějším terénu, budete muset sáhnout do úspor brutálnějším způsobem. Na spodní hranici rozpětí si můžete dopřát kolo, které jezdí dobře na polních a lesních cestách, v blátě i po kamenech (třeba Wisper 905 Sport za 42 000 Kč). Baterie by měla vydržet časté nabíjení, rám bude lehký a téměř nezničitelný. Za vyšší cenu získáte výrobek s propracovaným odpružením kol a sedadla, vyšším dojezdem, baterií, která zvládne dvojnásobný nebo trojnásobný počet nabití.

Při jízdě vás bude kolo informovat o rychlosti a stavu baterie na digitálním displeji, nabídne větší počet jízdních režimů (jak často a v jakém případě má být elektrický pohon zapojen), a někdy nechybí ani navigace, která vás z výletu dovede domů. Výhodou dražších kol jsou i možnosti prodloužené záruky na deset let, dokoupení levnějšího druhého akumulátoru pro dvojnásobný dojezd atd.

Příkladem jsou například kola Gazelle Easy Glider a Chamonix Innergy za 58–64 tisíc. Jestliže vám nevadí vichr v peněžence, sáhněte po kolu Jetstream Hybrid německého výrobce Riese und Müller. Za 90 000 Kč vám splní všechna tajná přání. Provozní náklady elektricky asistovaného bicyklu se při současných cenách elektrické energie pohybují mezi 4–5 haléři na kilometr, plné nabití baterie vás vyjde podle její kapacity na 2,5–4 Kč. Životnost každé baterie se však časem snižuje.

Některé typy vydrží pět set nabíjecích cyklů, jiné tisícovku, další 1500 nabití. Nový akumulátor, který ke kolu budete pořizovat, vyjde na 7000–12 000 Kč. Občasní uživatelé elektrokol se k nové baterii ani nepřiblíží. Ti, kterým se kolo stane důležitým dopravním prostředkem, za bezchybné fungování při stovkách a tisících kilometrech rádi zaplatí. Přejeme vám spoustu ekologických a neupocených kilometrů v sedle.

Zdroj: Formen

Nejčtenější