Earl pod dozorem

Martin Tůma  |  Technika
Ilustrační foto

V těchto dnech se hurikán Earl pomalu blíží k východnímu pobřeží USA. Zatímco místní občané sedí nervózně na kufrech a v ruce žmoulají klíčky od auta, vědci se mezitím snaží nalézt odpověď na otázku, zda-li lidi evakuovat, nebo ne.

Pomoci jim v tom má unikátní mise bezpilotního průzkumného prostředku Global Hawk. Jeden z těchto armádních strojů, který je nyní ve službě NASA, pečlivě z výšky monitoruje zatím poslední hurikán sezóny. Na programu spolupracují tři velké vědecké agentury z USA – NASA, NOAA a NSF. Celá mise začala už v srpnu monitorováním podmínek pro vznik hurikánu v karibské oblasti v rámci projektu NSF. Poté, co Earl nabral sílu hurikánu, se skrze něj v pondělí probily dva letouny od NOAA, které sbíraly údaje o podmínkách uvnitř bouře.

Následoval je i jeden DC-8 od NASA a jako poslední byl nasazen již zmiňovaný Global Hawk. Ten na své palubě má přístroje HIWRAP, LIP, HAMSR a Dropwindsonde. Díky nim dokáže měřit rychlost a směr větru, dále 3-D rozložení teplot, vodních par a dešťových srážek uvnitř hurikánu. Misi Global Hawku potom doplní prastarý WB-57 s radarem HIRAD pro měření silných větrů při hladině oceánu i skrze vydatné dešťové srážky.

Vědci si slibují, že díky novým údajům lépe porozumí fyzikálním procesům uvnitř tropických bouří a díky tomu zlepší přesnost svých předpovědí. Při překvapivém úderu bouře jsou v sázce jak lidské životy, tak i velké materiální škody. Ovšem velké finanční ztráty hrozí i v případě, že hurikán pevninu nezasáhne a rozplyne se někde nad mořem, jelikož zbytečné přípravy na hrozící nebezpečí nejsou zrovna nejlevnější.

Foto: fotobanka Shutterstock