Družice prolétla ledovou bouří

Jaroslav Petr  |  Vesmír
Ilustrační foto

Americká družice Deep Impact prolétla mračnem ledových krup obklopujících jádro komety Hartley 2.

Družice Deep Impact už by mohla po splnění mise ke kometě Tempel 1 „odpočívat“ v mrazivých hlubinách meziplanetárního prostoru, ale do důchodu se ještě nechystá. K velké radosti astronomů sonda stále ještě funguje. Na své nové misi EPOXI nyní prolétla kolem komety Hartley 2 a nabídla její detailní snímky. Jak se kometa přibližuje ke Slunci a jak se ohřívá, tryskají z ní na všechny strany uvolněné plyny. Sonda Deep Impact se dostala tak blízko, že astronomové mohli na jejích snímcích poprvé jasně vidět, že se z různých částí jádra komety uvolňuje jiný materiál.

„Když se družice přiblížila ke kometě, ocitla se uprostřed ledové bouře rozpoutané proudy oxidu uhličitého, který vytrhával každou sekundu z komety několik tun vodního ledu,“ líčí dramatické záběry kamer astronom Michael A´Hearn z University of Maryland. „Poprvé jsme viděli jednotlivé kusy ledu v oblaku kolem komety nebo ve výronech oxidu uhličitého. Pátrali jsme po něčem podobném i při průzkumu komety Tempel 1, ale bylo to marné.“

Družice kometu také ze vzdálenosti sedmi set kilometrů vyfotila. Další obrázky najdete v galerii NASA.

Fotografie komety ze vzdálenosti 700 km. Foto: NASA/JPL-Caltech/UMD

Bouřlivák Hartley 2

Oblak z úlomků ledu kolem komety Hartley 2 je patrný i ze Země na snímcích pořízených radioteleskopem v Arecibu. Na těch záběrech ale nelze rozeznat, z čeho úlomky jsou. „Když jsme viděli na snímcích z družice všechny ty kusy ledu, tak nám úplně spadla čelist,“ říká A´Hearn. Největší úlomky ledu obklopující kometu mají velikost golfového míčku až basketbalového míče. Samotné jádro má tvar činky. Je asi 2,2 kilometru dlouhé a uprostřed v nejužší části je jen 400 metrů široké.

Kometa Hartley 2 se chová zcela jinak než ostatní komety, které se dosud podařilo navštívit prostřednictvím kosmických sond. Zatímco komety, jako je Tempel 1, jsou relativně klidné, Hartley 2 je pořádný bouřlivák. Může za to vysoký obsah oxidu uhličitého, který se uvolňuje na koncích činkovitě tvarovaného jádra komety. Tam rve tryskající plyn z jádra kusy ledu. Střední část komety je klidná a vodní led se tu odpařuje bez nápadnějšího bouření. Rozdílné chování různých částí jádra vysvětluje, proč jsou koncové části kometárního jádra „hrbolaté“ a proč je jeho střední část doslova „vyblýskaná“.

Pohyb komety Hartley 2 po obloze

Komety jsou složené z velkých „balvanů“ a vědci se domnívají, že co do obsahu oxidu uhličitého jsou některé balvany komety Hartley 2 bohatší a jiné naopak chudší. To by vysvětlovalo rozdílnou aktivitu v různých částech kometárního jádra.

Tip: Video s animací průletu družice