Dobrý den, jmenuji se Robonaut 2

Petr Kubala  |  Vesmír
Robonaut 2 (Foto: NASA)

Na Zemi se dnes ze své poslední mise vrátí raketoplán Discovery. Na palubě kosmického korábu ale bude chybět humanoidní robot Robonaut 2, který zůstal na ISS.

Kromě šesti astronautů vyrazil vstříc Mezinárodní kosmické stanici také evropský logistický modul Leonardo, který slouží k přepravě zásob a vybavení mezi Zemí a ISS.

Před startem (Foto: NASA)

Po příletu ke stanici bývá šestimetrový modul vyložen z nákladového prostoru raketoplánu a připojen k ISS. Po vyložení všech zásob je naplněn nepotřebným materiálem a vrácen zpět do nákladového prostoru kosmického korábu.

Tentokrát se však Leonardo na Zemi nevrátí. Stane se trvalou součástí vesmírného komplexu. Astronauti ho budou využívat jako sklad.

Na následujícím obrázku (plné rozlišení) je Leonardo pěkně vidět v nákladovém prostoru Discovery. V popředí můžete poznat robot Dextre na konci manipulátoru Canadarm 2. Vpravo dole je pak japonský modul Kibo.

Discovery u ISS (Foto: NASA)
Discovery u ISS (Foto: NASA)

Uvnitř Leonarda čeká na své vybalení velmi cenný náklad – humanoidní robot s názvem Robonaut 2.

Kanadská robotika

Využívání robotů v kosmonautice samo o sobě není nové. Raketoplán už od svých nejranějších počátků používá robotickou ruku Canadarm nebo chcete-li SRMS (Shuttle Remote Manipulator System). Kanadský mechanický manipulátor o délce patnácti metrů se v historii kosmických letů používal k zachycení družic, přemisťování modulů při stavbě ISS apod.

Analogii SRMS nalezneme i ve výbavě Mezinárodní kosmické stanice a to pod názvem Canadarm 2 nebo také SSRMS (Space Station Remote Manipulator System). Mechanický manipulátor má délku 17,6 m, sedm stupňů volnosti a je součástí většího systému Mobile Servicing System (MSS). Do něj patří mimo jiné plošina, umožňující pohyb manipulátoru po příhradovém nosníku, či robot Dextre, který může být připojen na konec SSRMS a sloužit k jemnějším operacím.

Kanadská ruka Canadarm (SRMS) (Foto: NASA)

Mechanické manipulátory sehrály důležitou roli při výstavbě stanice, ale jsou rovněž cenným pomocníkem při celé řadě běžných činností. Nejčastěji bývají využívány při vycházkách astronautů do kosmického prostoru.

Ideálním stavem by však byla situace, kdy by členové posádky nemuseli skafandry oblékat vůbec nebo jen velmi vzácně. Místo nich by jednoduché úkony zvládli humanoidní roboti. Například Robonaut 2, který Discovery nechal na palubě Mezinárodní kosmické stanice (to zajímavé začíná až po 35. sekundě videa).

Robonaut 2 se představuje

Na struny líbezné hudby budoucnosti se pokusí zabrnkat Robonaut 2. Humanoidního robota druhé generace vyvinuli v Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu společně s firmou General Motors.

Vývoj první generace Robonauta začal už v roce 1997, ale na projekt se dlouho nedostávaly peníze. Rovněž se upustilo od původního záměru, že robot bude pouze lepším a zajímavějším zakončením mechanického manipulátoru.

Robonaut 2 je vybaven 350 senzory a 38 procesory PowerPC. Jeho ruce disponují dvanácti stupni volnosti a obsahují dotykové senzory. A další parametry?

• Materiál: poniklovaná uhlíková vlákna a hliník
  • Hmotnost: 136 kg
  • Výška: 100 cm
  • Šířka ramenou: 80 cm
Robonaut 2 při testech nebo udržování fyzičky? Činka má hmotnost 9 kg (Foto: NASA)
Robonaut 2 při testech nebo udržování fyzičky? Činka má hmotnost 9 kg (Foto: NASA)

Robonaut 2 bude v první fázi podroben testům v podmínkách stavu beztíže. Poté by mohl pomoci při obsluze jednoduchých experimentů a činností v americké laboratoři Destiny.

NASA také vyvíjí pojízdnou verzi Robonauta pod názvem Centaur. Základní verze Centaura byla vyrobena v roce 2006. V loňském roce pak začala NASA testovat druhou generaci.

V budoucích plánech najdeme zejména projekt M. Písmeno odkazuje na římskou číslici tisíc, což má být počet dnů, během kterých by byla realizována mise na Měsíc. Kosmická sonda pro přepravu robota už je ve fázi vývoje; je tedy docela možné, že další malý krok neučiní na Měsíci člověk, ale humanoidní robot.

Druhá verze robotu Centaur (Foto: NASA)