Do třetice všeho...

Martin Tůma  |  Vesmír

Vědci již dlouho spekulují o tom, že Země má svého planetárního bodyguarda. Je jím největší planeta naší sluneční soustavy, plynný obr Jupiter.

Díky své velikosti zachytává komety a asteroidy, které by jinak mohly pokračovat směrem ke Slunci a ohrozit naší planetu. Vědci se ale rozcházely v názorech na četnost těchto srážek. Astronomové byly v roce 1994 štěstím bez sebe po spektakulárním divadle, jakým byla srážka z roku 1994 s kometou Shoemaker-Levy 9. Byli totiž přesvědčeni, že další podobnou srážku uvidí až naši vzdálení potomci.

Šedivá je teorie, zelený strom života. Jupiter je v posledních letech pod velmi podrobným a vytrvalým dohledem, kterému vděčí především velkému rozvoji amatérské astronomie. A během necelého roku právě amatéři hlásí už třetí zásah kometou nebo asteroidem.

Tentokrát to bylo v pátek 20. srpna, kdy přálo štěstí dvěma amatérským astronomům z Japonska – Masayuki Tachikawa a Kazuo Aoki. Není divu, že při takové kanonádě Jupiter ztratil svoje typické proužkování. Přiložený odkaz obsahuje fotogalerii srážky a video.

Foto: fotobanka Shutterstock