Discovery odstartoval

Michal Václavík  |  Vesmír
Discovery odstartoval

V pondělí 16. března v 00:44 odstartoval z floridského kosmodromu Cape Canaveral americký raketoplán Discovery k misi STS-119. Na jeho palubě je sedmičlenná posádka, jejímž úkolem bude v nadcházejících dvou týdnech vyměnit jednoho člena dlouhodobé posádky Mezinárodní kosmické stanice ISS a dokončit stavbu příhradového nosníku ITS s fotovoltaickými panely, které zásobují stanici elektrickou energií.

K Mezinárodní kosmické stanici doletí raketoplán v úterý večer a již následující den začnou přípravy na montáž 14 tunového dílu ITS-S6, jehož výroba stála bezmála 300 milionů amerických dolarů. Po dokončení instalace vzroste celkový dodávaný výkon elektrické energie až na 120 kW, z čehož 30 kW bude vyčleněno pro vědecké experimenty. Skončí tak stavba největší konstrukce ve vesmíru, která se skládá z 11 dílů a má délku necelých 100 metrů.

Tento krok je nezbytný k rozšíření stálé posádky stanice ze tří na šest členů, ke kterému by mělo dojít v polovině letošního roku. Raketoplán Discovery má podle letového plánu přistát v sobotu 28. března zpět na kosmodromu Cape Canaveral a do vesmíru by se měl znovu vydat na začátku srpnu letošního roku.