DeLoreanův vzestup a pád - 2. část

Radim Jahoda  |  Auta

Ani zástup nejvěrnějších fanoušků, ani pověst automobilového génia neutají odvrácenou tvář Johna DeLoreana. Dopustil se známý marnotratník zpronevěr, korupce a pašování kokainu, anebo chtěl uživit svůj sen o nejdokonalejším automobilu na světě? Jeden z nejznámějších automobilových manažerů všech dob vedl neobyčejný život…

Příliš mnoho otázek

Co jej nakonec vedlo k odchodu, to zůstává dodnes předmětem řady spekulací. Pravdu pořádně neodhalilo ani několik DeLoreanových biografií. S největší pravděpodobností šlo tenkrát o bitvu zájmových skupin a John DeLorean tento boj nevyhrál. Zmatená média se od osmačtyřicetiletého manažera dozvěděla pouze to, že nyní se hodlá věnovat práci především v sociální oblasti.

Mezitím však tajně spřádal plány, jak jednou výrazně promění mapu amerického automobilového průmyslu ovládaného triumvirátem GM–Ford–Chrysler. V polovině sedmdesátých let založil společnost DeLorean Motor Company neboli DMC. Italský designérský mistr Giorgetto Giugiaro navrhl prototyp radikálního sportovního vozu, který se zkraje osmdesátých let proslavil pod označením DMC-12 či jednoduše „DeLorean“.

Futuristické vozidlo se pyšnilo motorem uloženým uprostřed a nezávislým zavěšením všech kol, ale útroby odvážného supersportu nebyly jeho hlavní předností. Mnohem výrazněji se jediný model Johna DeLoreana proslavil díky své nerezové karoserii s odkrytým a nelakovaným plechem (zvlášť limitovaná edice vozu zcela pokrytého čtyřiadvacetikarátovým zlatem stála za to), dalším poznávacím znakem pak byly dveře otvírané nahoru.

Třebaže se DMC-12 vyráběl pouhé dva roky (mezi roky 1981 a 1983) a za tu dobu si jej pořídilo kolem devíti tisíc nadšenců, stalo se z něj vozidlo legendární. Dva roky po ukončení výroby bylo učiněno nesmrtelným díky ústřední roli v hollywoodské trilogii Návrat do budoucnosti. Na stříbrném plátně byl automobil vylepšen o tzv. proudový kapacitátor, který mu umožňoval cestovat v čase.

Produkci vozu nasměroval John DeLorean do městečka Dunmurry v Severním Irsku. Proč právě tam? V Ulsteru, těžce zkoušeném krvavými střety s Irskou republikánskou armádou, IRA, se nezaměstnanost tehdy pohybovala kolem třicet procent. DeLoreanovi se podařilo od britské vlády získat dotaci na podporu zaměstnanosti pro dva tisíce lidí ve výši 94 milionu dolarů.

Zoufale potřeboval však ještě dalších sto milionů. Ty mu nakonec poskytli utajení věřitelé ze zámoří. (Později se z nich vyklubalo několik známých celebrit, jako např. slavný moderátor a legenda americké talk show Johnny Carson či hudebník Sammy Davis Jr. Ze své investice nespatřili ani cent.) Sám DeLorean do celého byznysu vložil relativně málo peněz, údajně jen sedm set tisíc dolarů.

Autor: Kevin Abato, Zdroj: Wikipedia

Zkraje osmdesátých let prožíval John DeLorean svůj americký sen. Z chudého chlapce se vypracoval ve vlivného muže, který vyráběl nejobdivovanější automobil na světě a jehož majetek se odhadoval na nějakých třicet milionů dolarů. Ne nadlouho. DMC-12 vstoupil na trh v roce 1981, tedy v těžkých časech nastupující hospodářské krize. První měsíce překonávaly prodeje veškerá očekávání, ale náhle se zastavily. DeLorean se zoufale potřeboval zbavit alespoň dvanácti tisíc vozů ročně. Prodala se sotva třetina.

Již v únoru následujícího roku se DeLorean Motor Company dostává do konkurzního řízení. V říjnu britská vláda navrhuje firmu poslat do likvidace. Londýn tvrdí, že DeLorean jejich investici zpronevěřil a měl by ji vrátit. John DeLorean zoufale potřebuje dvacet milionů dolarů. V tom se v novinách objevuje šokující zpráva: známý hochštapler byl zatčen v Los Angeles při pokusu prodat plný kufr kokainu v hodnotě kolem čtyřiadvaceti milionů dolarů!

Soud později zprostil DeLoreana viny na základě obhajoby, která tvrdila, že šlo o provokaci ze strany nastrčených protidrogových agentů. DeLorean se hájil, že šlo jistě o komplot velkých amerických automobilek, které měly z jeho úspěchu značné obavy. Během vyšetřování a soudního líčení firma vyhlásila úpadek.

DeLorean, který se mezitím stal vášnivým stoupencem katolické církve, prožil následující roky řadou soudních sporů jak s věřiteli, tak i se svými bývalými advokáty. Jedna z posledních soudních pří se protáhla až do nového milénia. Nejsmutněji v procesu dopadla mezinárodní účetní firma Arthur Andersen.

Zatímco skoro osmdesátiletý John DeLorean odešel od soudu s relativně čistým štítem (byť až do sklonku života měl zakázaný vstup do Británie, Francie a Švýcarska), účtaři museli britské vládě vyplatit desítky milionů dolarů. Prý za machinace v číslech a vědomé klamání investorů. Ani v posledních letech se věčně čilý a dobře naladěný John DeLorean nevzdával svého snu o dokonalém automobilu.

V roce 2003 se dokonce pustil do produkce limitované řady exkluzivních náramkových hodinek DMC-12. Omezené skupině prvních zákazníků smluvně nabízel předkupní právo na chystanou novou verzi svého slavného vozu. K tomu již nedošlo, neboť geniální konstruktér ve věku osmdesáti let v roce 2005 po mozkové příhodě zemřel.

Ačkoli patrně žádný finanční partner na Johna DeLoreana nebude vzpomínat v dobrém, automobilový svět si jej pamatuje jako jednu z nejzásadnějších postav tohoto odvětví ve dvacátém století.

Zdroj: Formen

Nejčtenější