Daimler a Renault spojily síly

Pavel Daniel  |  Auta
Prezident automobilek Renault a Nissan Carlos Ghosn (vlevo) a šéf Daimleru Dieter Zetsche včera v Bruselu stvrdili dohodu o alianci. Jedním z cílů je vývoj úsporných aut.

Nová automobilová aliance, kterou stvrdili dohodou zástupci francouzského Renaultu, jeho japonského partnera Nissanu a německého Daimleru, má ušetřit během pěti let až dvě miliardy eur. Do úspor se počítají i společné náklady na výzkum, vývoj a uvedení nových společných malých aut do provozu koncem roku 2013. Firmy rovněž plánují společný vývoj motorů.

Součástí plánů je i výměna menšinových akciových podílů. Daimler získá v Renaultu i Nissanu 3,1 procenta akcií. Renault a Nissan obdrží po 1,55 procenta akcií Daimleru. Podíl Renaultu v Nissanu klesne na 43,2 procenta ze současných 44,3 procenta. Podle mínění analytiků by na alianci mohli vydělat i investoři do akcií zúčastněných automobilek.

„Pro vývoj cen cenných papírů dotčených firem to může znamenat určitou dlouhodobou stabilizaci a menší náchylnost na výkyvy, které mohou sektor výroby aut postihnout,“ konstatoval expert Capital Partners Josef Stoulil. Přestože první ohlasy na vytvoření aliance favorizují Daimler, neboť prý spoluprací získá více, objevují se i názory, že dohoda je čirou nutností.

„Na první pohled se může zdát, že vítězem nové aliance je Daimler, protože se dostane k ekonomičtější výrobě malých aut, což umí lépe Renault,“ cituje Bloomberg experta firmy Nomura Securities Mika Tyndalla. Podle hlavního stratéga Saxo Bank Christiana Tegllunda Blaabjerga požadavky EU na emise CO2 vyvíjejí tlak na výrobce luxusních vozů, aby se spojili s producenty menších aut, a došlo tak ke snížení celkových emisí.

Někteří experti tvrdí, že automobilky aliancemi hledají obranu před stále větší konkurencí z Číny a Indie. „Aliance je dobrý způsob obrany před invazí peněz z Číny, Indie a Perského zálivu,“ dodal Stoulil.

Zdroj: E15

Nejčtenější