Co uzemnilo super jumbo A380?

Martin Tůma  |  Technika

4. listopadu 2010, letiště Singapur: Airbus A-380 letecké společnosti Quantas přistává s hořícím motorem. Přes plameny a poškozené křídlo se nikomu nic nestalo. Je za nehodou konstrukční vada motoru?

Airbus A380 je v současnosti největší osobní dopravní letadlo na světě. Letoun o délce 80m s rozpětím křídel 73m pohánějí 4 nejmodernější dvouproudové motory; buď z rodiny Trent 900 od Rolls-Royce nebo GP7200 od Alliance. Letadlo dokáže naráz převézt až 800 pasažérů na vzdálenost přes 14 000 km. Do provozu bylo uvedeno v roce 2007 a za tu dobu se mu vyhýbaly vážnější problémy – až donedávna.

Výbuch v Singapuru

Ve čtvrtek 4. listopadu, krátce po startu linky ze Singapuru do Sydney, došlo k výbuchu, který vážně poškodil levý vnitřní motor a také křídlo letadla. Celou nehodu se povedlo nafilmovat jednomu z cestujících:
 

Letadlo naštěstí bez potíží přistálo a rychlý zásah hasičů oheň brzy uhasil. Žádný z pasažérů ani členů posádky nebyl zraněn. Protože se jedná o letadlo vyrobené v Evropě, vyšetřování nehody se ujala European Aviation Safety Agency (EASA). Práci EASA ale komplikuje nutnost najít všechny kusy trosek motoru roztroušených na velkém území.

A380 aerolinek Quantas (VH-OQA) pohánějí 4 motory Trent 900 od britské firmy Rolls-Royce. První šetření ukázalo na možný únik oleje do prostoru střednětlaké turbíny, které vedlo k roztržení motoru. V reakci na toto zjištění se akcie firmy Rolls-Royce vydaly na strmou cestu dolů.

Nebezpečné kavitace

Trent 900 je moderní dvouproudový motor s částečným předním obtokem a velkým obtokovým poměrem. Je to nejsilnější motor speciálně navržený a vyráběný pro A380. Moderní dvouproudový motor (nebo též turbodmychadlový) je konstrukčně složitější než obyčejný proudový motor, ale zato je tišší a dosahuje vyšších výkonů. Jak ukazuje tento obrázek, jsou na výstupu motoru tři různé turbíny.

A právě prostor mezi vysokotlakou a střednětlakou turbínou může být podle zjištění EASA zdrojem problémů. Za tlaků a teplot panujících uvnitř motoru se vzduch chová jako kapalina a je vážné podezření, že v inkriminovaném prostoru dochází ke kavitaci. To je jev, kdy vlivem prudké změny rychlosti a směru proudění se vytvoří bublina vakua, která ale záhy imploduje. Tak vznikne rázová vlna, která může poškodit motor.
 

První let Airbusu A380

Pokud tento jev není ojedinělý, ale dochází k němu opakovaně při určitém režimu činnosti motoru, může to v tomto konkrétním případě vést až k poškození olejového vedení a průsaku oleje do výtokové části motoru. Prosakující olej poté vzplane, což vedlo k vážnému poškození u letounu VH-OQA. EASA proto nařídila častější kontroly motorů Trent 900 se zaměřením právě na průsak oleje. Pokud další vyšetřování potvrdí tuto hypotézu, jedná se o poměrně vážnou konstrukční vadu, kterou bude nutno řešit úpravou motorů.

Radovat se ale nemůže ani největší konkurent Airbusu – Boeing, protože i jeho vlajkový letoun Dreamliner používá podobné motory od Rolls-Royce. Dokonce se spekuluje, že za zdržením v plánovaných letových testech jsou právě problémy s těmito motory. Do souvislosti s incidentem na A380 se nyní dává i výbuch motoru Trent 1000 v srpnu letošního roku na testovací lavici v Derby. Inženýři od Rolls-Royce opravdu nebudou mít příjemný konec roku; do postelí se dostanou nejspíše až v lednu.

Foto: Wikipedia.org

Nejčtenější