Cizí „super-Země“ má atmosféru

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Planeta GJ 1214b objevená ve vzdálenosti 40 světelných let od Slunce se podobná trochu přerostlé Zemi a má svou vlastní atmosféru.

Pohled na planetu GJ 1214b v představě umělce. Za planetou je její hvězda – červený trpaslík  GJ 1214.

Super-Země GJ 1214b

Počet planet objevených mimo naši sluneční soustavu se přehoupl přes pět stovek. Dominují mezi nimi velká tělesa s hmotností srovnatelnou s Jupiterem a kroužící v blízkosti svých hvězd. Takové planety svou gravitací nejvíce „cloumají“ hvězdou a jejich objev je relativně snadný. Téměř s naprostou jistotou však můžeme na těchto světech vyloučit existenci života, jaký známe ze Země. To je také důvod, proč astronomové pátrají usilovně po mnohem nenápadnějších planetách, které by vytvářely pro vznik života podstatně příhodnější podmínky. Několikrát se zdálo, že uspěli a v hlubinách vesmíru objevili „dvojníka Země“. Často se však ukázalo, že jásot byl předčasný a „druhá Země“ se naší planetě příliš nepodobá.

V prosinci roku 2009 se podařilo ve vzdálenosti 40 světelných let od Země objevit „super-Zemi“. Obíhá kolem hvězdy GJ 1214 z třídy červených trpaslíků po dráze o poloměru 2,7krát větším, než jaký má dráha Země kolem Slunce. Planeta je 6,5krát těžší než Země a dostala označení GJ 1214b.

„Vodní svět“ plný par

Tým vedený astronomem Jacobem Beanem z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics nyní publikoval v prestižním vědeckém týdeníku Nature výsledky měření, které odhalily složení atmosféry planety GJ 1214b. K měření využili dalekohledu VLT v chilské poušti Atacama na hoře Cerro Paranal.

Existence poměrně husté atmosféry se zdála zřejmá už ve chvíli, kdy byla planeta objevena. Vědci si kolem GJ 1214b dokázali představit hned několik možných typů ovzduší. Planeta mohla mít ovzduší z par, které se odpařily z jejího povrchu zářením její mateřské hvězdy. Astronomové přezdívali takové planetě „vodní svět“, i když na planetě vládnou příliš vysoké teploty, než aby se tu voda udržela v kapalném skupenství. Bylo také možné, že planeta má jádro z hornin obalené ledem a atmosféru složenou z vodíku a hélia. Vyloučit nešlo ani exotickou představu planety, jakou ze sluneční soustavy neznáme – velké „kamenné“ těleso obklopené plyny uvolněnými při sopečných erupcích.

Pohled na planetu GJ 1214b v představě umělce.

Bean a jeho kolegové využili zákrytu planety s hvězdou a měřili světlo hvězdy procházející v těsné blízkosti planety. To muselo projít atmosférou a v závislosti na složení atmosféry se změnilo i jeho spektrum. Ze změn spektra se dá usoudit na složení atmosféry. Zatím můžeme jednoznačně vyloučit homogenní vodíkovou atmosféru planety GJ 1214b. Pokud v ní je vodík zastoupen bohatěji, je skryt za oblačností. Data vyhovují představám „vodního světa“. Vodní páry by mohly tvořit až pětinu objemu celé atmosféry. „Definitivní odpověď na otázku, jaká tahle planeta opravdu je, budou k dispozici v nejbližších letech,“ říká Jacob Bean.

Tip: Video s „náletem“ na hvězdu GJ 1214 v Mléčné dráze