Citroën DS3 1.6 VTi 16V

Jaroslav Matějka  |  Auta
Do města ideální. Nevelký vůz má poloměr otáčení pouhých 10,2 metru.

V Citroënu se nadechli k velké ofenzivě, na souboj vyzvali krále ve své třídě, britské Mini a italskou Alfu Romeo Mito. Jak dopadly? Dobře. Dnes máme krále tři.

Co mne na novém Citroënu zaujalo hned od první chvíle, byl posun značky mezi prémiové vozy. Třeba kvalita sedadel byla neskutečná. Pak také důraz na detaily v interiéru. A samozřejmě design karoserie. DS3 měl zajímavé linie, byl pěkně tvarovaný, v přední části nechyběla ani inspirace žralokem.

DS3 je první v nové řadě takzvaných high–end neboli špičkových luxusních vozů, které francouzská automobilka Citroën hodlá v nejbližší době představit a jež vycházejí ze stávajících modelů. Nový vůz se tak zařadil po bok C3, následovat bude DS4 a poté DS5.

„Déestrojka“ se pyšní tím, že si ji může každý upravit barevně podle svého. Abych ale pravdu řekl, zrovna vůz, který jsem testoval, mne svojí kombinací barev nenadchl. Bílá s bledě modrou vyznívala hodně změkčile. Jenže to nevadilo. Na výběr bylo dalších 38 kombinací. A pro fajnšmekry musím ještě zmínit polepy střechy. Těch byla nabízena také přehršle.

Jízda s vozem představovala jeden velký mejdan za bílého dne. Mrňous chvílemi poskakoval po rozbitých silnicích jako blecha, vzápětí se vrhal dravě do zatáček, aby se lačně rozeběhl po rovinkách. Seděl báječně, kola v rozích karoserie odváděla skvělou práci. To, že se téměř nenakláněl, jen přispívalo k pocitu bezpečí.

Nicméně po prvních hodinách nadšení za volnatem jsem lehce vystřízlivěl. Najednou jsem zjistil, že motor je o trochu slabší, než se mi zprvu jevil. (Přiznám bez mučení, když jsem se na okresce jen s obtížemi držel splašené octavie, to jsem trochu zahořkl.) Testovaný vůz poháněl čtyřválec s maximálním výkonem 88 kW. Pro drtivou většinu řidičů jistě postačující, ale pokud byste si chtěli s vozem užít sportovnější jízdu, a k tomu je jako stvořený, tak radím motorizaci 1.6 THP.

Ta má výkon vyšší sice jen o 27 kW, ale u lehkého vozu je to znát. Je sice dražší o 55 tisíc, ale říkám si, když už bude někdo ochoten vydat za auto této (mini)velikosti více než 400 tisíc korun, tak ho tato částka jistě nezastaví. A navíc, získá motor, který vyvinula automobilka BMW a používá ho i rival, Mini Cooper S.

Design nadevše. S chromem v interiéru nešetřili.

Když už jsem zmínil peníze – základní cena je v pořádku, srovnatelná s konkurencí. Ale pokud si budete chtít upravit vůz k „obrazu svému“, připravte se na vcelku nehezké zacházení. Copak to, že připlatíte za metalický lak 11 tisíc korun, to je běžné i u jiných vozů, ale třeba za grafický motiv na střeše vozu a na specifických vkládaných textilních koberečcích zaplatíte dalších 10 400 korun. A za nejrůznější Kit Dekory, což jsou další barevné úpravy v interiéru, si připravte dalších 2600 korun. (Tedy pokud se nerozhodnete pro Kit Dekor Black, ten je v ceně.)

Na závěr jsem si schoval jedno velké plus malého vozu. Zadní sedadla byla překvapivě prostorná, dva dospělé spolkla jako malinu. Ale pozor, i to mělo své hranice. Ač Citroën inzeroval vůz jako pětimístný, třetí cestující se dozadu nevejde.

Technické údaje

Motor: zážehový, čtyřválcový
Zdvihový objem: 1598 cm3
Výkon: 88 kW
Převodovka: manuální pětistupňová
Celková hmotnost: 1554 kg
Rozměry: 3948×1715×1458 mm
Zavazadlový prostor: 285 l
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,9 l
Cena testovaného vozu: 420 tisíc Kč (výbava So Chic)
První cena vozu: 365 tisíc Kč (1.4 VTi, 70 kW, výbava Chic)

Konkurence

Alfa Romeo Mito 1,4 MPI Multi-Air – výkon: 77 kW, rozměry: 4063×1720×1446 milimetrů, max. rychlost: 187 km/h, zrychlení 0–100 km/h: 10,7 s, komb. spotřeba: 5,7 l/100km, cena: 428 tisíc Kč (výbava Distinctive)

Mini Cooper 1.6 – výkon: 88 kW, rozměry: 3699×1683×1407 milimetrů, max. rychlost: 203 km/h, zrychlení 0–100 km/h: 9,1 s, komb. spotřeba: 5,4 l/100km, cena: 494 tisíc Kč

Plusy:

  • radost řídit
  • design
  • možnost osobních úprav

Mínusy:

  • s plnou výbavou je drahý
  • lehce klaustrofobní pocit při sezení vzadu

Zdroj: E15

Nejčtenější