Citroën C3 - zaručený tip pro slečny a paní

Jaroslav Matějka  |  Auta

Citroën C3 1.4 VTi 16V

Nová „cétrojka“ nezapřela zemi svého původu − byla francouzsky houpavá, měla francouzský šmrnc a také byla náležitě ulítlá. Nejvíce o tom vypovídalo panoramatické čelní sklo sahající až do poloviny střechy. Jako extravagantní doplněk fungovalo skvěle. Prodejci citroënů by k němu mohli přidávat ještě Eiffelovu věž, napadlo mne. Iluze Francie by tak byla dokonalá. Ale dost ironie.

Mě toto řešení neoslovilo, zpětné zrcátko vznášející se v prostoru mne i trochu děsilo. Prosklenou střechu ale bylo možné zakrýt, což jsem po ujetí jen několika kilometrů učinil. Někoho jiného však může toto řešení nadchnout. Ovšem koho? říkal jsem si, když jsem vůz testoval: Ženy − určitě. Všem, s nimiž jsem později o voze hovořil, se líbil. Mladým lidem − snad. Tady už to bylo půl na půl, někteří nad vozem nedůvěřivě kroutili hlavami, dalším se bezvýhradně líbil. Zralejší řidiče − ne.

Když jsem se pídil po důvodech, shodli se všichni, to auto působí změkčile. A já musím dodat, nejen působí, ono i takové je. Jen námatkou − třeba řízení. Je lehké jako pírko, při jízdě jsem necítil téměř žádný odpor volantu. Pro mne nepříjemná zkušenost, přece jen jsem s volantem zvyklý se trochu „prát“, cítit jeho odpor při projíždění zatáček. Zato pro ženy skvělá zpráva. Stejné to bylo i s rozměry: pro ženy ideální, pro muže utrpení. Vpředu bylo místa dost, ale vzadu tak pro dvě děti. Tedy přesněji hodně malé děti.

Zabodoval však zavazadlový prostor s nadstandardními 300 litry. K největším přednostem malého citroënu jsem po několika kilometrech jízdy zařadil motor. Vůz dokázal rozpohybovat až nevídaně. Nejvíce se mu líbilo nad čtyřmi tisíci otáčkami. Vzhledem k tomu, že motor testovaného vozu nebyl přeplňovaný, ale atmosférický, reagoval neuvěřitelně živě. Bohužel však trpěl i nezdravou žízní. Průměrná spotřeba neklesla po dobu testu pod 7,7 litru. Cifry udávané výrobcem jsem tak překročil téměř o dva litry. (Jistě chladné počasí a zimní pneumatiky vykonaly své, ale přesto…)

Výtku mám i k řazení. Pokaždé, když jsem chtěl zařadit pětku, musel jsem se předklonit dopředu. Dráhy kulisy byly totiž velmi dlouhé. Nic příjemného. Mile mne naopak překvapil jízdní komfort. Drobné auto si poradilo se všemi zimními výtluky v Praze, ale i na okreskách s přehledem. Očividně tak odzvonilo časům minulým, kdy si francouzská auta před první dírou na silnici obrazně řečeno „nadělala do kalhot“.

A stejně přátelsky se choval malý citroën i na sněhu, ať jsem se ho prudkým brzděním snažil roztancovat sebevíce, nedařilo se mi to. Auto drželo stopu jako přišité. Jen se mírně naklánělo.

Technické údaje

Motor: zážehový, vícebodové elektronické vstřikování, variabilní časování ventilů, 16 ventilů
Zdvihový objem: 1397 cm3
Výkon: 72 kW
Převodovka: manuální pětistupňová
Rozměry: 3941×1728×1524 mm
Zavazadlový prostor: 300 l
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l
Cena: 362 900 Kč (výbava Exclusive)
První cena vozu: 239 900 Kč (1,1i výbava X)

Konkurence

Ford Fiesta 1.4 Duratec – výkon: 71 kW, rozměry: 3950×1787×1481 milimetrů, maximální rychlost: 175 km/h, kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100km, akční cena: 339 990 Kč (výbava Titanium)

VW Polo 1,4 – výkon: 63 kW, rozměry: 3970×1682×1485 milimetrů, maximální rychlost: 177 km/h, kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km, cena: 299 600 Kč (výbava Comfortline)

Plusy:

  • dynamický motor
  • design interiéru
  • panoramatická střecha

Mínusy:

  • dlouhé dráhy řazení
  • přeposilované řízení
  • vyšší spotřeba

Zdroj: E15

Nejčtenější