Čeká nás mezigalaktická srážka?

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Mléčná dráha se ohrožena kolizí s galaxií NGC224, která je známá také jako Velká mlhovina v Andromedě.

Velká mlhovina v Andromedě je galaxie podobná naší Mléčné dráze. Má tvar obří spirály o průměru 200 000 světelných roků. Její jádro je relativně malé a má rozměry 15 krát 30 světelných let. V jeho nitru se skrývá černá díra o hmotnosti stomilionkrát větší než Slunce.

Mlhovina v Andromedě

Ve Velké mlhovině se nachází asi 450 miliard hvězd. Je tedy asi třikrát větší než naše Galaxie. Od Země je vzdálená 2,5 milionů světelných let. Hvězdářům se proto dlouho jevila jen jako malý obláček v souhvězdí Andromedy. První hvězdy na jejím okraji vědci rozeznali až v roce 1922 a hvězdy v jejím středu se podařilo pozorovat až v roce 1944.

Galaxie v Andromedě
Galaxie v Andromedě

Není pochyb o tom, že se Mléčná dráha a galaxie v Andromedě k sobě přibližují. V budoucnu – za několik miliard let – by se mohly srazit a vytvořit jedinou galaxii. Podobné galaktické karamboly nejsou ve vesmíru žádnou vzácností. Samotná Velká mlhovina zřejmě vznikla kolizí dvou menších galaxií před 5 až 9 miliardami roků.

Zářící metanol

Jestli se Mléčná dráha s galaxií NGC224 ze souhvězdí Andromedy doopravdy srazí, to závisí na rychlosti jejich pohybu. Změřit skutečnou rychlost Velké mlhoviny však není tak jednoduché. Jde o objekt nesmírně rozlehlý a jeho součásti se navíc samy pohybují. Například jádro této galaxie rotuje nezávisle na rotaci jejích ramen.

Vědci potřebují pro měření „pevný bod“. Nyní ve Velké mlhovině našli „referenční značku“, podle které by mohli rychlost pohybu galaxie určit. Tým vedený Lorantem Sjouwermanem oznámil její objev ve vědeckém časopise The Astrophysical Journal Letters. Dlouho hledaným pevným bodem je zdroj krátkovlnného záření označovaný jako maser. Září vydatně a přitom je prostorově velmi omezený. Zdrojem jeho záření je metanol v mezihvězdném prostoru, který se zahřál v blízkosti hvězdy. Určit rychlost pohybu maseru není tak obtížné.

Na videu níže si můžete prohlédnout model kolize Mléčné dráhy s galaxií NGC224.

Bohužel, k určení rychlosti pohybu celé galaxie nebude stačit změřit jen jeden maser. Vědci budou muset najít další masery v jiných částech galaxie, aby si mohli být jisti, že rychlost pohybu maseru odpovídá rychlosti pohybu celé Velké mlhoviny. Teprve pak bude jasné, jestli se naše Galaxie s galaxií NGC224 ve vzdálené budoucnosti srazí, nebo zda se obě hvězdná uskupení minou v uctivé vzdálenosti.