Bioprocesory pro inteligentní počítač

Martin Tůma  |  Věda

Mozek má oproti současným počítačům jednu velmi podstatnou výhodu – paralelismus. Tak se nazývá schopnost dělat celou řadu věcí naráz.

Současné procesory jsou oproti našemu mozku nesrovnale rychlejší, ale pořád musí zpracovávat jeden kousek informace (bit, 1/0, ano/ne) po druhém, zatímco naše neurony pracují celou řadou vstupů naráz. Navíc je struktura počítačových procesorů pevně daná při jejich výrobě a nemůže se změnit, zatímco struktura našeho mozku se mění skoro pořád.

Pokud tedy chceme někdy postavit inteligentní počítač, potřebujeme na to procesory s masivním paralelismem a schopné vývoje a adaptace. Možné řešení nabízí práce týmu vědců z Národního institutu materiálových věd z Japonska a Michiganské technologické university pod devením Anirban Bandyopadhyay. Podařilo se jim sestavit procesor v podobě tenkého filmu organických molekul, který dokáže zpracovávat naráz více jako 300 bitů.

Každá molekula přitom může mít vazby až se šesti sousedy. Tyto vazby dynamicky vznikají a zanikají podle potřeby a systém se tak sám může „léčit“ z poškození. Je velmi zajímavé, že pro vytvoření tohoto procesoru použili vědci proces, který na molekulární kopíruje vznik rakovinné buňky.

Přestože jsou vědci velmi optimističtí a tvrdí, že jejich procesor má IQ, je před nimi ještě dlouhá cesta. Jednak naše neurony mají v průměru kontakt s 1000 dalšími a druhak bude potřeba naučit se tento typ procesoru vhodně programovat.