Biopalivo ze splašků

Martin Tůma  |  Věda
Biopalivo ze splašků

Etanol je jednou z možností, jak zbavit naši civilizaci závislosti na palivu vyráběným z ropy. Prozatím ale jediná cesta, jak etanol vyrábět ve velkém, je klasická – nechat cukr zkvasit a potom destilací získat etanol. To se vyplatí pouze tam, kde je to opravdu levné, například v Brazílii, při výrobě etanolu z cukrové třtiny. Jinou cestou je výroba etanolu přímo z celulózy, tedy základního stavebního prvku vyšších rostlin. Tak může jako zdroj paliva posloužit stará sláma, nebo divoce rostoucí tráva. Ale též odpad a v poslední době i splašky. Dvě firmy, americká Qteros a izraelská Applied Cleantech, se daly dohromady aby vytvořili technologii pro produkci bioetanolu ze splašků.

Qteros se povedlo vyšlechtit mikroby, označené Q Microbe, které dokáží rozkládat celulózu na etanol. Applied Cleantech zase poskytuje svoje znalosti v oblasti výroby čističek a především separaci pevné složky ze splašků. A právě celulóza ze splašků má oproti jiným zdrojům jednu podstatnou výhodu – není obalená ligninem, který jinak tvoří kolem rostlinné buňky ochranou slupku. Doposud používané mikroorganismy se skrze tuto slupku nedokáží prokousat a je tedy potřeba rozlousknout pomocí chemikálií. Ve splašcích už je to hotové a bez práce. Q microby tak mohou produkovat kolem 500 litru etanolu na tunu, oproti cca 375 litrům při doposud používaných postupech. Tím, že nepotřebují biomasu předpřipravit se proces zlevňuje a produkce se stává rentabilnější.