Bezpilotní kargo pro námořní pěchotu

Martin Tůma  |  Technika

Bedřich Veliký řekl, že bez zásob není žádná armáda statečná. Napoleon mu přizvukuje svým výrokem, že armáda pochoduje svým žaludkem. Od nepaměti je odříznutí zásobování považováno za velmi účinnou taktiku. Zásobování je proto poměrně nebezpečná práce a není divu, že do ní nastupují roboti.

Konvoje náklaďáků s řidiči už brzo nahradí stroje, jako je třeba TerraMax. Pak tu ještě zbývá zásobování odloučených jednotek v náročném terénu Afghánských hor, často ze všech stran obklíčených nepřátelským okolím. Transportní vrtulníky jsou pro tyto jednotky jediným pojítkem s civilizací, ale jsou též snadným terčem pro palbu ze země. Piloti vám potvrdí, že vozit v Afghanistánu zásoby, je pěkně adrenalinový job. Ale to se teď změní.

Námořnictvo totiž vypsalo soutěž na poskytovatele bezpilotní dopravy zásob pro jednotky v poli. Účastní se jí firmy Lockheed Martin a Kaman Aerospace se společně vyvíjeným bezpilotním zásobovacím vrtulníkem na platformě K-Max. K-Max je ve své třídě úspěšný stroj. Našel svoje uplatnění jak při hašení požárů, tak i při dopravě nákladů ve velmi nehostinných podmínkách.

Jeho vzhled je velmi exotický díky dvěma šikmo posazeným dvoulistým rotorům, jejichž listy se navzájem protínají (obvyklé řešení jsou dva rotory nad sebou, jako má třeba Kamov Ka-50). Maximální váha nákladu zavěšeného na háku pod trupem jsou až 3 tuny.

Adaptace na bezpilotní stroj začala už v roce 2007. Cílem je dron, který bez přítomnosti pilota vyzvedne náklad v bodě A, a poté jej doručí do bodu B (či do více míst určení). A to v každé denní či noční době za každého počasí. Náklad je zavěšen na háku pod trupem; vykládka je možná přistáním na zemi, nebo shozem na padáku. V rámci programu bylo se strojem nalétáno již více než 400 hodin v autonomním režimu. Místo pro pilota zůstalo zachováno, takže vrtulník v něm může nouzově transportovat i osoby.

Foto: Lockheed Martin

Nejčtenější