Audi A8 třetí generace – luxusní limuzína, která umí číst i čínsky

Igor Pírek  |  Auta

Třetí generace vlajkové lodi německé značky Audi si odbyla novinářskou premiéru na silnicích u jihošpanělského města Malagy. A8 dostala do vínku mnoho technologických novinek a vylepšení. Do posledního detailu propracovaný interiér s pečlivě vybíranými materiály a barvami obsahoval například elektricky nastavitelná sedadla, která šla pomocí řady posuvných ploch upravit do optimální polohy prakticky pro každou postavu.

Technologický bonbonek

Byl jím bezesporu systém MMI vybavený dotykovou ploškou, na kterou bylo možné pohybem prstu psát čísla a písmena. Ta se zobrazovala na multifunkční obrazovce. Tímto způsobem bylo možné třeba zadávat cílovou adresu pro navigaci. Kromě latinky systém znal i další písma, včetně čínštiny. Vše probíhalo intuitivně, oproti dřívějším systémům jsem nemusel odvracet oči od řízení ani na chvíli.

Test provázely příjemné jarní teploty, jezdili jsme nejen na dálnici, ale také po klikatých horských silničkách. Právě tady se prokázala stabilita vozu i při dynamické jízdě v zatáčkách. S tvrdým sportovním režimem nebyly cítit ani nejmenší náklony. Jako řidič jsem ocenil, že jsem mohl zvolit jeden ze čtyř režimů – komfort, auto, dynamik a konečně individuální – ten umožňoval kombinaci různých prvků, třeba nastavení tlumičů.

Novinku jsme vyzkoušeli s vylepšenými motory. Všechny charakterizovaly vysoké výkony a dynamika, ale současně i výrazně nižší spotřeba oproti předchůdcům.

Motory – jeden lepší než druhý

Benzinový motor 4,2 l FSI nabízel výkon 273 kW a dokázal zrychlit z 0 na 100 km/hod za 5,7 sekundy. To dieselový pohon 4,2 TDI poskytoval vozidlu obří točivý moment 800 Nm již od 1750 ot/min a z klidu na 100 km/ hod zrychlil dokonce za 5,4 sekundy, přičemž vykazoval kombinovanou spotřebu 7,6 l/100 km. Dostatečně silný byl také motor 3.0 TDI, který dokázal jet s vozem o hmotnosti až 2,5 tuny s pohonem quattro za pouhých 6,6 litru.

A to se ještě do výroby chystá jeho slabší varianta, která bude nabízena s předním pohonem a vystačí si jen se 6 l/100 km. Její škodlivé emise budou již splňovat připravovanou emisní normu Euro 6. Vozy byly vybaveny nejmodernějšími osmistupňovými automatickými převodovkami s možností ručního řazení, které prakticky bez prodlevy reagovaly na plynový pedál a zajišťovaly optimálnější řazení než starší šesti či sedmistupňové automaty.

Ve výčtu zajímavostí nesmí chybět trojice nabízených audio systémů. Pro nejnáročnější byla určena značka Beng & Olufsen s 19 reproduktory a mimořádným výkonem 1460 watů. U nás se bude A8 prodávat s motorem 4,2 litru FSI tiptronic quattro za 2 365 500 korun a provedení 4,2 TDI tiptronic quattro za 2 466 900 korun.

Zdroj: E15

Nejčtenější