Audi A8 4.2 TDI DPF quattro

Jaroslav Matějka  |  Auta
Téměř neslyšný. Koeficient odporu vzduchu činí u nové A8 pouhých 0,26

Při pohledu na tohle auto se nikomu srdce divoce nerozbuší ani se za ním nikdo nebude ohlížet jako třeba za novým Jaguarem XJ. Ale to není vůbec na škodu. A8 poslední generace staví na něčem jiném, na respektu.

Uvědomil jsem si to hned při prvním pohybu volantu. Měl jsem téměř fyzický pocit, jako kdyby mi narostla ramena. Všechno působilo neuvěřitelně silně, mocně. Do supersportovních výkonů jsem se ale nepouštěl. A8 seděla v zatáčkách díky systému quattro jako přišitá a odezvy na pohyb volantu byly přesné, spolehlivé, byť trochu odtažité. (Odtažité v tom smyslu, jako kdybych to snad ani neřídil já, ale místo mne nějaký stroj.)

O tom to ale nebylo. Tohle dvoutunové auto, jehož rám byl vyroben z lehkého hliníku, prostě nebylo stavěno na sport, na blázniviny. A to i přesto, že zrychlovalo na „sto“ za neuvěřitelných 5,5 sekundy a maximálku mělo omezenou elektronicky na 250 km/h. (Byl to stejně paradox, když jsem si uvědomil, že takhle rychle jezdily před nějakými deseti lety supersporty.)

Do extrému se se svojí těžkou přídí vůz opravdu nehodil. Ostatně všechny situace jsem v pohodě řešil, aniž otáčky motoru přesáhly hranici dvou a půl tisíce. Nejlépe mu pak bylo na dálnici.

A ještě jednu poznámku k motoru si neodpustím, neuvěřitelné bylo, jak kultivovaně zněl, a to i při studených startech. Po zahřátí pak uvnitř vozu nepoučený pozorovatel neměl šanci poznat, zdali seděl ve voze s motorem benzinovým, či naftovým. Co se týká luxusu, tak ten jsem očekával a nebyl jsem zklamán. Užil jsem si ho opravdu habaděj. Jen tučně podtrhuji slova jednoho kolegy, motoristického novináře, který pravil, že seznam výbavy tohoto vozu mu připomínal při prvním čtení telefonní seznam.

Stokrát jinak. Každý si může vůz dotvořit, třeba koženým potahem Valcona

Samozřejmě za to se ale platí, příplatky jsou pěti- i šestimístné. Tak třeba přední sportovní sedadla lze potáhnout kůží Valcona na sedm způsobů (v nabídce je kůže černá, sametově béžová, titanově šedá, sametově béžová, hedvábně béžová, nugátově hnědá a hnědá balao) za nějakých 95 tisíc. V této ceně jsou zahrnuty i potahy a zabarvení palubní desky, stropu a koberce ve stejné barvě.

Interiér na mne působil stejně jako exteriér, výborně se s ním doplňoval. Jako kdyby si jeho autoři řekli, hlavně žádnou extravaganci. Vše bylo náležitě tlumené, střídmé, taková moderní klasika. A co mne na něm také zaujalo, jaký důraz kladli designéři na jednotlivé detaily. A k tomu prvotřídní materiály.

Pihou na kráse však byl prostor. Na zadních sedadlech nebylo místa tolik, kolik bych očekával od manažerského vozu. A stejně tak jím nepřekypoval ani zavazadlový prostor. Řešením je zakoupit prodlouženou verzi.

Technické údaje

Motor: osmiválcový vidlicový vznětový přeplňovaný, přímé vstřikování TDI®
Zdvihový objem: 4134 cm3
Výkon: 258 kW
Převodovka: tiptronic, osmistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1995 kg
Rozměry: 5137×1949×1460 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Maximální rychlost: 250 km/h (omezeno)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Kombinovaná spotřeba: 7,6 l
Cena testovaného vozu: 2 448 000 Kč

Konkurence

Mercedes S 450 CDI – výkon: 235 kW, rozměry: 5096×1871×1479 milimetrů, max. rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno), zrychlení 0–100 km/h: 6,6 s, komb. spotřeba: 9,1 l/100km, cena: 1 986 157 Kč (v Německu)

BMW 740d – výkon: 225 kW, rozměry: 5072×2134×1479 milimetrů, max. rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno), zrychlení 0–100 km/h: 6,3 s, komb. spotřeba: 6,8 l/100km, cena: 2 129 400 Kč

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • systém MMI
  • odhlučnění

Mínusy:

  • nevýrazný design karoserie
  • denní světla působí podivně, nevhodně

Zdroj: E15
Foto: E15, Eduard Erben

Nejčtenější