Atomy, atomy, hejbete se

Martin Tůma  |  Věda
Ilustrační foto

Výrobci procesorů už dlouho uvažují o tom, jaké by to bylo, kdyby šlo poskládat mikroprocesor atom po atomu přesně podle plánu – podobně, jako když zedníci staví dům.

Díky výzkumu, financovanému agenturou DARPA, se tento postup může stát v blízké době realitou. Základem výroby současných složitých integrovaných obvodů je litografie. Na plátek křemíku je nanesen povlak z fotorezistoru a následně dojde k jeho osvitu přes tzv. masku.

Osvícená místa se odleptají, a tím vznikne základní struktura čipu. Čím jemnější je struktura masky, tím dokonalejší obvod můžeme vyrobit. Společnost Zyvex Labs na 57. ročníku výstavy AVS v americkém Albuquerque předvedla, jak si hrát „škatulata, škatulata, hejbejte se“ s jednotlivými atomy.

Dokáží vhodným použitím řádkovacího tunelového mikroskopu z povrchu křemíkového plátku, obaleného vodíkem, vydloubávat přímo jednotlivé atomy vodíku, a ty poté přesně nahrazovat atom po atomu křemíkem. Prozatím postupují rychlostí 50 atomů za sekundu. Mohou tak vytvořit neskutečně přesnou strukturu, bohužel za neskutečně dlouhou dobu.

John Randall, víceprezident Zyvex Lab, ale nevěší hlavu. Má v rukávu celou řadu nápadů, jak rapidně zvýšit rychlost celého procesu. Jednou z cest je masivní paralelizace; tedy použití celé řady mikroskopů naráz. Není divu, že kolem této firmy krouží investoři jako žraloci kolem trosečníka.