Astronomové odhalili „neviditelné“ galaxie

Jaroslav Petr  |  Vesmír
Galaxie - ilustrační foto

Ani hustá mračna kosmického prachu nedokázala ukrýt před Herschelovým teleskopem galaxie plné mladých hvězd.

Astronomové by si mohli oči vykoukat a pětici galaxií by pozemskými dalekohledy asi nikdy nenašli. Od května roku 2009 však pozoruje vesmír z oběžné dráhy kolem Země Herchelův vesmírný teleskop. Jeho aparatury nezaznamenávají viditelnou část světelného spektra, ale soustředí se na infračervené záření a záření s vlnovou délkou kratší, než je jeden milimetr. Díky tomu Herschelův vesmírný teleskop vidí i „neviditelné“ objekty.

Pětice nově objevených galaxií je tvořena velmi mladými hvězdami, které vyvrhly do svého okolí velká oblaka kosmického prachu. Za nimi jsou galaxie pro běžného pozorovatele dokonale skryty. Hvězdy však vyvržená oblaka prachu ohřály svým zářením a „teplý prach“ dokáže odhalit právě Herschelův hvězdný teleskop.

Pozemské aparatury nedokážou „vidět“ vlnění kratší než jeden milimetr, protože to je pohlceno atmosférou. Mohou však sledovat oblohu v oboru záření s větší vlnovou délkou. V části oblohy, kde Herschelův vesmírný dalekohled zaznamenal „ohřátá“ prachová mračna, odhalily pozemské observatoře skupinu galaxií. Zdají se být větší, než ve skutečnosti jsou.

Pohled do dávné minulosti

Mezinárodní tým astronomů vedený Mattiem Negrellem z Open University v britském Milton Keynes je přesvědčen, že zvětšení galaxií má na svědomí tak zvaná gravitační čočka. Velmi hmotný objekt, který se připletl do cesty záření ze vzdálené galaxie, dokázal vlnění ohnout podobně, jako to umí skleněná čočka se světlenými paprsky. Zvětšené galaxie plné mladých hvězd nabízejí astronomům jedinečnou příležitost prostudovat proces vzniku hvězd a formování galaxií.

Vesmírné prašné mračno - ilustrační foto

Vše nasvědčuje tomu, že galaxie jsou od nás vzdáleny 2 až 4 miliardy světelných roků. To znamená, že záření, které dopadá do pozemských teleskopů i Herschelova vesmírného teleskopu, vypovídá o procesech, které se odehrály v hlubinách vesmíru před 2 až 4 miliardami let. Zprávu o objevu „neviditelných“ galaxií uveřejnil prestižní americký vědecký týdeník Science.

Už brzy by se mohlo astronomům nabízet podobných „zvětšených“ vesmírných objektů k zevrubnějšímu prozkoumání mnohem více. V březnu roku 2011 bude mít Herschelův vesmírný teleskop prozkoumáno zhruba 1,5 % oblohy. Na této nevelké ploše by se mohlo nacházet až několik stovek galaxií zvětšených gravitačními čočkami.

Tip: Zde si můžete prohlédnout obrázky Herschelova vesmírného teleskopu a zde snímky jím pořízené.