Apophis pod drobnohledem. Co kdyby dopadl na Prahu?

Petr Kubala  |  Vesmír

Když byla v roce 2004 objevena planetka 99942 Apophis, existovala určitá šance, že se v roce 2029 může srazit s naší planetou. Pozdější pozorování tuto hrozbu pro rok 2029 vyloučila. Apophis přesto zůstává na seznamu objektů, kterým je nutné věnovat pozornost.

Na tomto seznamu potenciálně nebezpečných planetek (PHA) je v současné době 1 214 položek. Nejslavnějším členem je nepochybně Apophis.

Planetku objevili 19. června 2004 astronomové Roy A. Tucker, David J. Tholen a Fabrizio Bernardi na observatoři Kitt Peak v Arizoně pomoci dalekohledu Bok o průměru 2,3 m. Později přispěchal na pomoc jeden z klíčových pomocníků astronomie – archiv. Planetka byla objevena na starších snímcích z března 2004.

Už krátce po objevu byla stanovena pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2029 na 1:60 (1,6 %), což bylo dostatečně vysoké číslo na to, aby se objektu věnovala náležitá pozornost. Další zpřesňování dráhy vedlo ke zvýšení rizika na 1:37 (2,7 %).

Následná astronomická pozorování z přelomu let 2004 a 2005 však kurz začala otáčet opačným směrem. Důležité poznatky přinesl legendární radioteleskop Arecibo v Portoriku, který se na Apophis zaměřil koncem ledna 2005.

Pozice planetky Apophis ve Sluneční soustavě právě dnes – 23. března 2011. Foto: JPL, NASA

Jen kousek nad geostacionární dráhou

Dnes už je zcela jisté, že v roce 2029 nám od Apophisu žádné riziko nehrozí. Planetka by měla 13. dubna 2029 prolétnout ve vzdálenosti 5,93 ± 0,09 zemských poloměrů neboli přibližně 38 141 ± 574 km od středu Země. V astronomických měřítkách je to opravdu o vlásek. Jedná se o srovnatelnou vzdálenost, v níž obíhají okolo Země geostacionární družice, které jsou „zavěšeny“ nad jedním místem planety a slouží pro účely satelitní televize, předpovědi počasí apod.

Apophis by se měl k Zemi přiblížit nejtěsněji ve 23:45 středoevropského letního času. Podle předpokladů se bude po obloze pohybovat jako objekt o jasnosti 3 mag. Za dobrých podmínek tak bude viditelný i pouhým okem.

Takhle blízko proletí Apophis kolem Země za osmnáct let. Foto: JPL, NASA

Průlet okolo Země v roce 2029 částečně pozmění oběžnou dráhu Apophisu. Jeho další dráha proto musí být pečlivě simulována. Podle nejnovějších odhadů existuje pravděpodobnost asi 1:250 000, že Apophis narazí do Země při dalším těsném přiblížení v roce 2036. Jedná se sice o velmi malou pravděpodobnost, avšak vzhledem k možným následkům bychom ji měli věnovat přiměřenou pozornost.

Dne 31. ledna letošního roku se po delší době na Apophis opět zaměřily astronomické dalekohledy. V akci byl 2,2 m dalekohled UH na havajské observatoři Mauna Kea.

Dobrou příležitost dostanou astronomové v roce 2013, kdy se Apophis přiblíží k Zemi na vzdálenost 0,09666 AU (14,4 milion km).

Jak moc je Apophis nebezpečný?

Velikost Apophisu se odhaduje na 270 metrů. Případná hypotetická srážka by rozhodně nezpůsobila globální katastrofu srovnatelnou s tou, která patrně vyhubila dinosaury. Lokální škody by však mohly být značné. Abychom měli konkrétnější představu, můžeme si připravit menší simulaci.

• Odhadovaný průměr: 270 m
  • Hmotnost: 4,6 × 1010 kg
  • Hustota: 2 700 kg/m3
  • Rychlost dopadu: 12 km/s

Apophis nyní necháme dopadnout na Prahu. K simulování dopadu využijeme pěknou aplikaci na www.purdue.edu/impactearth.

Jako místo dopadu volíme Václavské náměstí. Protože chceme výsledky experimentu vidět osobně, zvolili jsme si jako místo pozorování Roztoky, které jsou od místa dopadu vzdálené 9 km. Bude to stačit?

Výběr z výsledků simulace

Konečný kráter bude mít průměr 3,55 km a hloubku 433 m. Jeden okraj kráteru bude ležet na protějším břehu Vltavy, druhý pak poblíž Žižkovské věže. Dopadem dojde k uvolnění energie 2 × 1018 J nebo také 479 megatun TNT.

Tip: Podívejte se na simulaci kráteru v mapách Googlu.

Naše místo pozorování zasypou do 50 sekund vyvržené horniny z dopadu. Mnohem nepříjemnější však bude tlaková vlna. Do 27 sekund nás smete vítr o rychlosti 490 m/s. Kromě toho budeme muset překousnout zemětřesení o síle 6,3 stupňů Richterovy škály.

Místo pozorování jsme si nevybrali zrovna dobře. Zkusíme se raději poohlédnout po bezpečnější Plzni, která je od místa dopadu vzdálená 85 km. Sice tím přijdeme o pěkný výhled, ale budeme více v bezpečí. I tak nás však za dvě minuty zasypou vyvržené horniny. V tomto případě půjde spíše o prach o rozměru jen několika milimetrů. Za 4,3 minuty nás ofoukne vítr o rychlosti přibližně 16,3 m/s.

Parametry oběžné dráhy planetky Apophis