Alfa Romeo - vyšší škola designu

Milan Jirouš  |  Auta

Italské automobily jsou známé po celém světě. Za tímto věhlasem nestojí výkonné motory, ale spíše design, který je zcela odlišuje od běžné automobilové konfekce. Značka Alfa Romeo patří pod křídla koncernu Fiat. Vozy se sportovním srdcem jsou často označovány za automobilové sochy, protože svět neustále ohromují neotřelými a nezaměnitelnými tvary. Ať už je řeč o konceptu nebo sériově vyráběném modelu, téměř vždy jde o šperk na čtyřech kolech.

Alfa Romeo Brera je středem pozornosti všude, kde se ukáže. Je to, jako když se na pařížském molu představí nová módní kolekce pro nadcházející roční období. Pohledy přihlížejících úplně cítíte. Celkový dojem z designu je tedy doslova skvělý, dokonce nevadí ani to, že vozidlo využívá řadu komponent z modelu 159. Typickým příkladem jsou hlavní světlomety. Každý se skládá ze tří samostatných světel, jedinou nevýhodou je, že po vyjetí z mycí linky musíte v přídi utopená světla ještě očistit ručně.

Zádi dominují široká koncová světla se spodní hranou dveří zavazadelníku do „V“. Záď tak vypadá zamračeně a vozu to dodává na dynamice. Uprostřed spodní hrany víka nákladového prostoru je umístěn znak automobilky, který se vyklápí spolu s dveřmi. Přehlédnout nelze ani čtveřici koncovek výfuku. Ano, tenhle vůz má pod kapotou ukryto pořádné stádo plnokrevníků. Nakonec aby ne, když jej pohání agregát 3.2 V6 JTS.

Luxus pro dva

Kupé má koncepci 2+2, tedy dvě sedadla vpředu a dvě tzv. nouzová místa vzadu. Na jízdu ve čtyřech zapomeňte. Motorista průměrné výšky si totiž dozadu nesedne. Je zde extrémně málo místa pro nohy i na hlavu. Pohodlí zde ale najde dvojice cestujících na předních sedačkách. Čekají na ně kůží čalouněná sportovně tvarovaná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami. Samotný interiér mnoho prostoru nenabídne.

Lidé vyšších postav mají nad hlavou opravdu málo místa. Trochu však pomůže odtažení krycí roletky velkého střešního okna Skywindow. Zavazadlový prostor u vozu této třídy samozřejmě není nejdůležitější. Zde nabídne objem rovných 300 litrů, a to je vzhledem k zaměření vozu dobrá hodnota. Palubní deska vypadá dobře a bohatě. Před řidičem totiž najdeme pouze rychloměr a otáčkoměr, ostatní přístroje jsou umístěny na středovém panelu hned pod výdechy ventilace.

Celý panel je mírně vytočen směrem k řidiči, což zlepšuje čitelnost budíků. Pod nimi se nachází velký displej sloužící jak pro audiosoustavu, tak například pro navigaci. Samostatnou jednotku zcela dole tvoří ovládání klimatizace a ventilace. Pohonná jednotka má kořeny v koncernu General Motors. Šestiválec o objemu 3,2 litru disponuje přímým vstřikem benzinu a produkuje největší výkon 191 kW (260 koní) při 6200 otáčkách za minutu.

Motor s hlubokým až kouzelně hrubým zvukem spolupracuje se šestistupňovou převodovkou. V praxi to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za příznivých sedm sekund. Pohotovostní hmotnost vozu, rovných 1625 kg, není zrovna malá, a tak je jasné, že motor podává dobrý výkon. Ručička rychloměru se zastaví na hodnotě 244 km/h. Průměrná spotřeba automobilu činí 12,1 litru, ale pokud si budete jízdu užívat, tak na tuto hodnotu rychle zapomeňte.

Totéž platí, jestli se pohybujete převážně po městě. Zde si totiž auto řekne o 18,2 litru na 100 kilometrů jízdy. Mimo zástavbu se při jízdě s lehkou nohou můžete dostat na hranici osmi a půl litru.

Zdařilý automat

Testované provedení modelu Brera sází na pohon všech kol Q4. Ten stojí na diferenciálu Torsen, který je umístěn netypicky vpředu. Standardně je rozdělován točivý moment v poměru 43:57 mezi přední a zadní nápravu. Maximálně jej lze přerozdělit až na 22:78 či naopak. Ale vraťme se o pár řádek zpět. Diferenciál Torsen je umístěn vpředu, zde se pod kapotou ukrývá i pohonná jednotka, tedy ne zrovna lehký šestiválec. Na co narážíme?

Příď vozu je až příliš těžká a auto limituje v zatáčkách. Na druhé straně musíme pochválit schopnost podvozku absorbovat i poměrně výrazné nerovnosti. Pokud ale vymetete díru, ozve se nepříjemná tupá rána. Pochvalu si zaslouží akustická pohoda uvnitř vozu. Je zde slyšet pouze tlumený zvuk motoru, a to přesně tak akorát. Jízda na delší vzdálenosti tedy není problém.

Stejně tak kladně můžeme mluvit o práci šestistupňové automatické převodovky s možností sekvenčního řazení. Skalní příznivci manuální převodovky ale mohou zvolit levnější provedení s klasickým šestikvaltem.

Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4 Q-Tronic

Typ motoru: zážehový šestiválec
Objem motoru: 3195 cm3
Nej. výkon motoru: 191 kW při 6200 ot./min
Nej. toč. moment: 322 Nm při 4500 ot./min
Z 0 na 100 km/h: 7 s
Maximální rychlost: 244 km/h
Kombi. spotřeba: 12,1 l/100 km
Cena od: 1 165 000 Kč

Zdroj: Formen

Nejčtenější