Alfa Romeo: styl a rychlost

Jaroslav Matějka  |  Auta
Alfa Romeo 156

Italská automobilka slaví sto let a nabírá opět na síle

Jen málokterá automobilka na světě má tolik věrných příznivců jako Alfa Romeo. A to i přesto, že její vozy nebyly v minulosti zrovna spolehlivé a nechlubily se velkou výdrží.

Originální a nezaměnitelné

Jeremy Clarkson z britské televizní automobilové show Top Gear s oblibou říká, že se nikdo nestane opravdovým motoristickým nadšencem, pokud alespoň jednou v životě nevlastní Alfu Romeo, ohnivě rudý vůz z Itálie. Fandové na nich už po desetiletí obdivují hlavně jejich odvážný design a vzrušující pocit, který nabízejí při řízení.

Vypráví se, že i slovutný Henry Ford smekl klobouk, když poprvé uviděl Alfu Romeo, a Enzo Ferrari nadšeně oslavoval, když premiérově pokořil na závodní dráze automobil se znakem hada. Vozy se značkou Alfa Romeo byly krásné a rychlé vždy, už v čase svých prvopočátků. Vždy je charakterizovalo nezlomné sportovní srdce a elegance tvarů, nezaměnitelný italský design. A vždy se o nich hovořilo jako o mistrovských dílech.

První titul mistra světa formule 1 získal v roce 1950 Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo 158. O rok později ho následoval se závodním vozem 159 Juan Manuel Fangio. Následující rok Alfa Romeo opouští kolbiště a účastní se jen závodů cestovních vozů.

První titul mistra světa formule 1 získal v roce 1950 Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo 158. O rok později ho následoval se závodním vozem 159 Juan Manuel Fangio. Následující rok Alfa Romeo opouští kolbiště a účastní se jen závodů cestovních vozů.

Silné byly i osobnosti, které je na jejich cestě provázely. Ať už to byli třeba závodníci Nuvolari, Ferrari, Fangio, inženýr Merosi, designéři Jano, Pininfarina, Zagato.

Vzestupy a pády

Historie Alfy Romeo se začala psát v roce 1906. Tehdy se několik italských investorů pustilo do dobrodružství, které neskončilo dobře. V licenci francouzské společnosti Darracq začali vyrábět automobily, zbankrotovali o rok později. V roce 1910 to zkusili znovu, založili společnost Anonima Lombarda Fabbrica Automobili neboli A.L.F.A. Technickým ředitelem byl jmenován Giuseppe Merosi z Fiatu. A hlavně on se přičinil o okamžitý úspěch – to on stál za zrodem prvních modelů.

V roce 1910 byla vyrobena první alfa – model 24 HP. Měl zdvihový objem 4084 cm³, výkon 42 koní a dosahoval neuvěřitelné maximální rychlosti 115 km/h. Vůz se vyznačoval skvělou akcelerací a byl na svoji dobu velmi moderní. Motor byl řadový čtyřválec, měl litinový monoblok. Okamžitě se začal účastnit automobilových soutěží, premiéru zažil na závodě Targa Floria.

Krasavec. Jedno z nejhezčích aut značky Alfa Romeo – model 8C 2900 B.

Krasavec. Jedno z nejhezčích aut značky Alfa Romeo – model 8C 2900 B.

Před první světovou válkou vyráběla společnost Alfa kolem tří tisíc vozů ročně. Po rozpoutání válečného konfliktu však jejich výroba rychle ustala, v továrnách se začaly vyrábět zbraně. Výrobu automobilů začala společnost obnovovat velmi zvolna až po válce. To už pod vedením důlního inženýra Nicola Romea, který převzal kontrolu nad finančně oslabenou společností.

První vůz, jenž nesl nové jméno Alfa Romeo, byl ES Torpedo 20/30. Mladý závodník Enzo Ferrari ho pilotoval na tehdy nejvýznamnějším automobilovém závodě Targa Floria v roce 1920 a skončil na skvělém druhém místě. Další impulz nastal s příchodem inženýra a designéra Vittoria Jana. Ten zběhl do Alfy Romeo od Fiatu. Nápaditý Jano byl podepsán pod vozem P2 Grand Prix, který vyhrál úvodní světový šampionát v roce 1925 a pak zůstal dlouhých sedm let neporažen.

Byla to první Alfa Romeo s osmiválcovým přeplňovaným motorem se dvěma karburátory umístěnými za dmychadlem. P2 byla považována za jedno z nejlepších aut 20 let. Mělo výkon 175 koní a dosahovalo rychlosti 225 km/h.

Hluboko do kapsy

I přes úspěchy na závodní dráze však Alfa Romeo stále zápolila s finančními problémy. Nicola Romeo opustil společnost v roce 1928 a s Alfou Romeo to nevypadalo dobře. Na počátku celosvětové hospodářské krize nakonec automobilce podala pomocnou ruku italská vláda. Diktátor Benito Mussolini značku Alfa Romeo zbožňoval a bylo pro něho nemyslitelné, že by měla padnout.

Montreal. Doslova barokní automobily navrhoval Marcelo Gandini od šedesátých let pro Lamborghini, Alfu Romeo a další. Skvělým příkladem byl model Montreal z roku 1967.

Montreal. Doslova barokní automobily navrhoval Marcelo Gandini od šedesátých let pro Lamborghini, Alfu Romeo a další. Skvělým příkladem byl model Montreal z roku 1967. Poháněl ho osmiválcový motor do V o výkonu 200 koní. Byl schopen dosáhnout rychlosti přes 220 km/h. Prostor pro cestující byl vytříbený, elegantní, ovladače snadno přístupné. Originální karoserii charakterizovaly aerodynamické konvexní linie s plochou kapotou a předními světlomety stíněnými mřížkami, záď byla seseknutá.

Během třicátých let Alfa Romeo dále dominovala motoristickým závodům a společnost stavěla luxusní vozy pro majetné. Během druhé světové války se opakovala situace z minulosti, z dílen automobilky nevyjížděly vozy, ale nákladní vozy se zbraněmi a leteckými motory. Tentokrát z toho však Alfa Romeo nevyšla tak dobře. Spojenecké letouny továrny třikrát bombardovaly a při posledním náletu je zničily natolik, že byly nuceny skončit s výrobou.

Po válce krize pokračovala. V Itálii nebyl dostatek finanční hotovosti, země se jen těžko vzpamatovávala z prohry. Stejné to bylo i s Alfou Romeo. Balancovala na hraně, jen málokdo jí dával naději. Prosadila se až zkraje padesátých let. Ale stálo to za to. Nové formuli 1 dominoval závodní vůz 158 Alfetta. Ital Giuseppe Farina s ním získal v roce 1950 premiérový titul. O rok později ho následoval Argentinec Juan Manuel Fangio.

Od šedesátých let se Alfa Romeo soustředila na výrobu menších vozů, na masovou produkci. Skončila výroba luxusních vozů. Představitelé automobilky si od tohoto kroku slibovali zlepšení ekonomické situace, ale mýlili se. Automobilka však nepadla. Záchrana přišla opět obrazně řečeno za pět minut dvanáct, když ji koupila skupina Fiat v roce 1986 a začala s ozdravným programem.

Malý, ale šikovný

První výsledky léčebné kúry se projevily v loňském roce. Ten byl pro Alfu Romeo mimořádně úspěšný. Podle Asociace evropských automobilových výrobců prodala automobilka v prvním pololetí 59 283 vozů (o 10,35 procenta více než ve stejném období minulého roku). Jedinou další automobilovou značkou s obdobnými výsledky byl Volkswagen.

Posel dobrých zpráv. MiTo se prodává od svého uvedení v roce 2008 velmi dobře, zaujal hlavně řidiče vyznávající dynamickou jízdu.

Od ledna do srpna 2009 pak Alfa Romeo prodala 76 tisíc aut (o 8,7 procenta více než o rok dříve). Patří jí tak 0,9 procenta trhů v západní Evropě. Nejvíce rostly prodeje malého MiTo, který byl představen v roce 2008. Od té doby zájem o něj trvá. Průměrný věk zákazníků, kteří si vůz koupili, byl 37 let.

Originální dárek

Vedle MiTo dnes přitahuje největší pozornost nová Giulietta. Značka s ní oslavila sté výročí své existence na nedávném ženevském autosalonu. Tam nový vůz slavil premiéru a dočkal se příznivých ohlasů. Vypadá to, že má na to, aby navázal na svou předchůdkyni z padesátých let minulého století. Giulietta je doslova prošpikovaná sofistikovanými systémy, z nichž některé byly již použity u předchozích modelů.

Nedostupný sen. Pět a půl milionů korun stála Alfa Romeo 8C Spider z roku 2008. Pětisetkusová série
byla rychle vyprodána.

Nedostupný sen. Pět a půl milionů korun stála Alfa Romeo 8C Spider z roku 2008. Pětisetkusová série byla rychle vyprodána.

Třeba systém DNA upravuje provozní parametry motoru, převodovky, systému řízení a elektronického diferenciálu Q2 a doplňuje stabilizační systém VDC. Vůz bude dodáván s pěti pohonnými jednotkami. Kromě tří benzinových motorů (1.4T 120 k, 1.4T MultiAir 170 k a 1750 TBi 235 k) bude Giulietta k dostání rovněž se dvěma dieselovými motory 1.6 105 k a 2.0 170 k. Všechny motory budou doplněny šestistupňovou převodovkou.

Jak šel čas

1910

Pod vedením milánského aristokrata Uga Stelly byla založena společnost A.L.F.A (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Stella koupil francouzskou firmu Darracq, které se na italském trhu nedařilo. První sídlo měla nová společnost na milánském předměstí Portello. První automobil se jmenoval 24 HP. Navrhl ho Giuseppe Merosi a bylo vyrobeno 300 kusů.

24 HP

1911

24 HP debutoval na závodní dráze, dva vozy se zúčastnily šestého ročníku závodu Targa Florio.

1915

A.L.F.A. skončila s výrobou aut, byla vtažena do zbrojní výroby. Stala se částí skupiny firem, které patřily neapolskému podnikateli Nicolu Romeovi. Během první světové války vyráběla třeba munici, letecké motory.

1920

Název společnosti se změnil na Alfa Romeo. Opět se rozjela výroba automobilů. První vůz, který měl na své kapotě nové logo, bylo Torpedo 20–30 HP. V ten čas se připojil k Alfě Romeo Enzo Ferrari.

1928

Nicola Romeo firmu opustil. Ta se ocitla na pokraji krachu kvůli potížím Banca Italiana di Sconto, finančního ústavu, který držel ve firmě většinový podíl.

1932

Novým vlastníkem automobilky se stal státní I.R.I. (Institut pro průmyslovou obnovu). Jedním z prvních úsporných opatření bylo, že Alfa Romeo skončila načas se závoděním. Byly modernizovány jednotlivé továrny.

Druhá světová válka

Továrna byla třikrát zasažena bombardováním (1940, 1943 a 1944). Poslední nálet ji zcela vyřadil z provozu.

1945

Byla obnovena výroba automobilů, rozběhla se i výroba lodních a leteckých motorů.

50. léta

Skončila výroba luxusních vozů. Alfa rozjela produkci menších, levnějších vozů.

1963

Byla zahájena výroba v novém závodě v Arese. Prvním zde vyrobeným vozem byl model Giulia, prodalo se ho více než milion kusů.

1971

V novém závodě v Neapoli byla zahájena výroba Alfasudu, jednoho z klíčových modelů v historii automobilky.

1978

Přišel Ettore Masaccesi a zahájil restrukturalizaci společnosti, která se v sedmdesátých letech ocitla v hluboké krizi. Automobilka utvořila joint-venture s japonským Nissanem.

1986

Alfu Romeo koupil Fiat. Spojil ji s Lancií v novém seskupení Alfa Lancia SpA.

1998

Automobilka zažila zmrtvýchvstání. Model 156 obdržel ocenění Auto roku.

2001

Alfa Romeo zopakovala úspěch, tentokrát získal ocenění Auto roku model 147.

2005

Maserati zahájil úzkou spolupráci s Alfou Romeo v rámci skupiny Fiat. Vůz Alfa Romeo 159 obdržel cenu „nejkrásnější sportovní sedan“.

2010

Alfa Romeo oslavuje 100. výročí. V Miláně se uskuteční celosvětové setkání příznivců značky.

Zdroj: E15

Nejčtenější