A opět měníme gumy

Ivan Verner  |  Auta

Ještě pár dnů a jestli nemíříte do hor za lyžováním, bude čas k výměně zimních pneumatik za letní. Většina řidičů to sice dělá rok co rok, některé chyby však při tomto kroku opakuje. Nejedná se totiž jen o nové gumy, je to i otázka péče o ty zimní.

O ty je také potřeba se postarat a vhodně přes léto uskladnit, abychom je mohli na podzim opět bez obav použít. Odborníci tvrdí, že by měly být ve tmě a chladu. V žádném případě jim neprospěje vlhko, natož aby byly vystaveny vlivu počasí. Musíme také zohlednit, zda jsme je ponechali na disku, nebo potřebujeme uskladnit pláště bez ráfků.

Pokud jsou na disku, lze je zavěsit nebo položit, obyčejně naplocho. V tom případě je můžeme poskládat na sebe. Oba způsoby si nemůžeme dovolit s gumami bez ráfků, protože zatížením a namáháním v jednom místě si koledujeme o jejich poškození. Nejlépe je uložíme na výšku, pak však vyžadují občasné pootočení. Čím je teplota v místě uložení vyšší, tím častěji by se měly otočit.

Mnozí řidiči zapomínají, že s uskladněním pneumatik jim dovedou pomoci pneuservisy, především ty větší. Tato služba je samozřejmě za poplatek, měla by však zaručit správné uložení pneumatik. Je dobré se o tom ale nejdříve přesvědčit. Venkovní kůlna není tím nejlepším řešením.

Úplně nejhorší variantou je pak ta, kdy se řidiči při pohledu na opotřebené zimní gumy rozhodnou je prostě dojezdit. Nejenže jsou na suchou a teplou vozovku nevhodné, jsou dokonce nebezpečné.

Lodičky, nebo pneumatiky?

Málokterá žena pohrdne příležitostí pořídit si na jaro nové lodičky. Také řidiči se musí zamyslet, zda by jejich auto nezasloužilo nové obutí, a pořádně zkontrolovat stav pneumatik po zimě. Nejde jen o hloubku vzorku, ale i o dříve drobná, nyní možná špatným skladováním zvětšená poškození. Jestliže letní pneumatiky při kontrole neprojdou, budeme muset koupit nové.

Jaké? Význam správného výběru si uvědomíme, když se podíváme pod vůz a proměříme alespoň od oka, jakou plochou se kola stýkají s vozovkou. V každém případě zapomeňte, že byť i nejdražší pneumatika na trhu dokáže všechno a v každém parametru bude ta nejlepší. Testy, kterými gumy procházejí, se kromě opotřebení zaměřují i na to, jak se chovají při různém zatížení, nesprávném huštění, za různých rychlostí, jak drží směr a jak naopak reagují na impulzy řízení.

K tomu si musíme ještě přičíst vlastnosti podvozku auta, který chování pneumatik hodně ovlivňuje. Sice si po tomto výčtu můžeme myslet, že koupě vhodného obutí je sázka do loterie, ale naštěstí mají řidiči v odborném tisku k dispozici dostatek testů. Na které vlastnosti se ale zaměřit?

Důležitá je hodnota koeficientu podélné přilnavosti. Vyjadřuje schopnost pneumatiky přenést na vozovku výkon motoru a brzd. Koeficient je podle toho kladný, nebo záporný. To samé se pak testuje i v příčném směru. Guma s dobrými vlastnostmi v tomto ohledu skvěle drží směr a také lépe odolává bočnímu zrychlení, „nepůjde“ do smyku.

To pochopitelně zase může kolidovat se schopností pneumatiky co nejlépe reagovat na otočení volantem. Dá se říci, že ideální pneumatika je pak taková, která ve všech případech dosahuje dobrých výsledků; rozhodně je pro řidiče-neprofesionála lepší než ta, která v jednom z parametrů vítězí, a v dalším propadá.

Zdroj: MF Plus

Nejčtenější