2009 HC82 – (ne) přítel za námi

M. Tůma  |  Vesmír
asteroid

Každou noc stovky teleskopů, velkých i malých pročesávají oblohu a pátrají po pohybujících se světélkách v kosmických dálavách. Ne, teď nemám na mysli malé zelené mužíky odkudsi z daleka, ale velké šedivé balvany některé až nebezpečně blízko. Asteroidy, zbytky stavebního materiálu naší soustavy a jejich hledání je jedním z největších úkolů současné astronomie.

Letošní rok je v oblasti hledání zatoulaných kosmických skal přelomový – poprvé se totiž podařilo přesně předpovědět dopad meteoritu a to do nehostinné pustinu Súdánu. Ale i když každým dnem roste počet zmapovaných planetek, o překvapení není nouze. Třeba jako 2009 HC82 – velmi výstřední planetka o velikosti 3km, která obíhá proti směru planet – tzv. retrográdně, nejblíže se dostává ke Slunci až na úroveň oběžné dráhy Merkuru, aby se vzdálila až k Jupiteru. Jeden oběh jí trvá 3,39 roku a o jejím objevu referovali 29. dubna tohoto roku astronomové z programu Catalina Sky Survey v Arizoně.

Planetky a obecně malé objekty, které jsou blíže ke Slunci než je oběžná dráha Země se jenom velmi obtížně pozorují. Naštěstí podobného smetí tam není mnoho, ale pokud je, obvykle jej nalezneme až při odletu od Slunce mine naši Zemi. Tak byl zachycen i tento asteroid. Retrográdních planetek je dosud známo 19, 2009 HC82 je jubilejní 20 objevenou planetkou. Vzhledem k tomu, že pravidelně křižuje poměrně blízko k Zemi, bádají vědci nad tím, proč ji nezachytili už v roce 2000. Takže i když máme oči otevřené, pořád může z vesmírné temnoty přijít rána, kterou nečekáme.