100 let od Kašparova letu z Pardubic do Prahy

Marek Lutonský  |  Technika
Replika letounu Blériot XI. Originál slavného letounu si můžete prohlédnout v Národním technickém muzeu. Zdroj: Wikipedia

Dnes je to přesně na den sto let, kdy český letec Jan Kašpar uskutečnil svůj slavný dálkový let z Pardubic do Velké Chuchle. Nebyl to úplně první let nad českým územím, ten Kašpar zvládnul už 16. dubna 1910, přesto se historie české aviatiky často začíná počítat právě od 13. května 1911

Jan Kašpar se narodil roce 1883 do bohaté rodiny. Takže zřejmě příliš nevadilo, když po škole jen krátce vyzkoušel několik zaměstnání a nakonec se začal sám věnovat konstrukci letadel.

Jan Kašpar. Zdroj: Wikipedia

Viděl však, že letoun, který zkonstruoval, nejspíš do vzduchu nedostane. Proto se na podzim roku 1909 vypravil do Francie, kde od letce-konstruktéra Louise Blériota koupil jeho letoun Blériot XI. Už mu ale možná nezbylo na letecký výcvik, učil se proto sám.

První dvoukilometrový přelet pardubického pole Kašpar uskutečnil 16. dubna 1910. Poté se učil letadlo ovládat, zatáčet, létal výš, dál a býval déle ve vzduchu. Pořádal veřejné letecké produkce, občas se mu ale i něco nepovedlo a po havárii musel letoun opravovat.

Veškeré lety stále byly jen v oblasti Pardubic nebo jiných měst, až 30. dubna 1911 se odvážil na delší přelet Pardubice-Chrudim a zpět. Tentokrát poprvé i se spolucestujícím, svým bratrancem Eugenem Čihákem.

Impulsem ke slavnému dálkovému letu do Velké Chuchle mohla být soutěž vyhlášená pardubickým aviatickým družstvem, které finanční prémií hodlalo odměnit dlouhé lety. Kašpar brzy ráno napřed uskutečnil oblet pardubického letiště a v 6 h 13 min se vydal do Prahy. Nepoužíval žádnou navigaci, letěl podél tratě nebo řeky a v 7 h 45 min po 120 km letu přistál vedle chuchelského závodiště.

Letoun Blériot XI byl 7 m dlouhý, 2,5 m vysoký, s rozpětím křídel 7,8 m. Zdroj: Wikipedia
Letoun Blériot XI byl 7 m dlouhý, 2,5 m vysoký, s rozpětím křídel 7,8 m. Zdroj: Wikipedia

V dalších měsících Jan Kašpar opět létal, pořádal veřejné produkce, občas boural a opravoval. Poslední let ale absolvoval už v červenci roku 1912, zakončený opět poškozením letadla. Začal stavět nový jednoplošník, ale nedokončil ho a po smrti svého otce v roce 1913 musel svůj letecký koníček opustit, začal se starat o rodinné finance.

Jan Kašpar svůj historický let uskutečnil v pouhých 27 letech. Zemřel 2. března roku 1927, pod vlivem duševní nemoci spáchal sebevraždu. Originál slavného letounu si můžete prohlédnout v Národním technickém muzeu.

Znovu stejný let, jen po sto letech

Jestli dnes vyjde počasí (oživeno: nakonec nevyšlo), Kašparův první dálkový let chce na replice původního letounu zopakovat pilot Petr Mára. Kvůli současným leteckým předpisům už sice nemůže přesně kopírovat původní trasu, jinak by ale let ve výšce 150 až 300 metrů mohl odpovídat historické předloze.

V pátek i v sobotu se v Pardubicích a v Praze bude k výročí sta let prvního českého dálkového letu konat několik akcí. Podívejte se na program.

Na videu se podívejte na let s replikou letounu Blériot XI.

Zdroje: Wikipedia, 100letaviatiky.cz, Národní technické muzeum

Nejčtenější